Lehdistötiedote: Analyytikko ennusti vaalituloksen nappiin Googlesta

23.1.2012

Web-analyytikko Matti Kojo julkaisi lauantaina Tulos Helsingin blogissa kirjoituksen, jossa hän ennusti sunnuntaina käytävän presidenttivaalimittelön tuloksia. Kojo pohjasi nappiin osuneen analyysinsä Googlen hakutilastoihin sekä niiden kehittymiseen ennakkoäänestyksen aikana.

Googlen hakumäärät vaalien alla korreloivat usein vaalitulosten kanssa, sillä valtaosa ihmisistä käyttää tänä päivänä nettiä ja tekee hakuja Googlesta. Google-hauissa nousevat sellaiset asiat, jotka kiinnostavat ja josta haetaan lisätietoa.

Googlen hakutilastoja analysoimalla presidentinvaalien ensimmäiseltä kierrokselta jatkoon olisivat päässeet Pekka Haavisto ja Paavo Väyrynen. Kojon mukaan ennakkosuosikki Sauli Niinistön hiljaiseloon hakutilastoissa on syynä Niinistön vankka kannatuspohja, jolloin nostatus hänen ympärillään on laimeampaa kuin haastajilla Väyrysellä ja Haavistolla.

Googlen hakutilastojen tuloksia ei kuitenkaan voi tulkita aivan suoraviivaisesti, eikä suosio hakukoneessa aina välttämättä tarkoita suurta määrää ääniä vaaleissa. Lopullisen vaaliennustuksensa Kojo pohjaa Googlen lisäksi YLE:n presidenttimittaukseen.

”Google mittaa ainoastaan tehtyjen hakujen määriä, eikä kyseessä ole kannatusmittaus. Selvää kuitenkin on, että ehdokkaan kannattaa olla verkossa läsnä monella tavalla. Kiinnostuksen voi muuttaa todelliseksi suosioksi näkymällä sosiaalisissa medioissa ja Googlen hakutuloksissa”, Kojo toteaa.

Lue Kojon blogikirjoitus Googlen mielestä Haavisto voittaa vaalien ensimmäisen kierroksen.

Matti Kojo
matti.kojo@tulos.fi

Tulos Helsinki Oy on Suomen johtava hakukoneoptimointiyritys, joka tekee tuloksellista ja mitattavaa markkinointia netissä. Tuloksen asiakkaita ovat muun muassa Veikkaus, If Vahinkovakuutusyhtiö, Alma Media, Markantalo, Nettiauto ja Posti. www.tulos.fi