Lehdet Googlessa – eikö teitä yhtään hävetä?

Optimoidessani tänään asiakkaan hakusanamainontaa, päätin katsoa miltä Googlessa näyttää kun tekee haun sanalla ”lehdet”. Tulos oli kertakaikkisen hämmentävä. Googlen maajohtaja Anni Ronkainen on todennut, että Suomi on verkkomarkkinoinnin Bulgaria. Minä väitän että olemme verkkomarkkinoinnin kehitysmaa.

Millä perusteella Suomessa ei osata verkkomarkkinointia?

Ensin kymmenen kohtaa siitä, mikä meni pieleen. Ja sitten todisteet näkyviin.

  1. Hakusanamainonnassa mainosteksteissä ei osata käyttää hakusanojen kohdennusta.
  2. Googlen tuloksissa ja selainten osoitepalkissa näkyvä title ei kuvaa sivun sisältöä.
  3. Meta description-kentässä ei kerrota miksi sivulle pitäisi mennä, ja kieliasussakin on toivomisen varaa. Tässäkin esimerkissä title on luvattoman kehno.
  4. Title voi myös olla liian pitkä, ja tällä sivulla on syyllistytty myös avainsanojen ahtamiseen sivuston metatietoihin.
  5. Suomen Journalistiliiton mielestä verkkojournalismiin ei selvästi kannata panostaa – tai sitten description on unohtunut muuten vain. Mainittakoon myös että selain ilmoittaa ko. sivuston tietoturvavarmenteen olevan kelvoton, joka ei ainakaan houkuttele kävijää pidemmälle sivustoon – vai menettekö te yleensä sivustolle, joka selaimen mukaan ei ole luotettu?
  6. Apu-lehti on unohtanut titlen ja descriptionin käytön kokonaan.
  7. Hakusanamainonnassa myös otsikon kannattaisi olla myyvä? Miten olisi: Painata lehdet meillä?
  8. Ymmärtääkö joku mitä lehteä tässä mainostetaan – vai mainostetaanko tässä lehteä?
  9. Ketäpä puhelinmyynti ei ärsyttäisi mutta kannattaako mainostaa sanalla ”lehdet”?
  10. Tämän mainoksen otsikko kertoo kaiken: ”Ilmainen”
  11. ”Extra bonuksen” tarjoaa tänään Fonecta, joka mainostaa sanalla lehdet otsikolla ”Erotiikkaliikkeitä”.

Klikkaa kuva suuremmaksi tai tulosta se, hae kuppi kahvia ja hämmästele suomalaisen verkkomarkkinoinnin laatua!

Klikkaa ja ihmettele laadukasta verkkomarkkinointia hakusanalla "lehdet".

Haluatko sinä laittaa nämä asiat yrityksessäsi kuntoon? Ota yhteyttä!

21 kommenttia

  1. Hiki tuli kun näin tuon otsikon ja aloin lukea :-)

    Kuvakaakkapuksessa on myös yksi mun tekemä mainos, mutta sitä et ole suoraan haukkunut. Tarkoittaakohan tämä että minun ei tarvitse hävetä?

    Kerrothan minulle huomenna toimistolla!

  2. Moi,

    tykkään itsekin näistä elävän elämän esimerkeistä, alla pari kommenttia:

    2. Kysymyksessä on yhden maamme suurimman ja tunnetuimman aikakauslehtitalon yrityssivuston etusivu. A-lehdet Oy on yrityksen nimi. Mulla on kyllä tähän titleksi mielessä yksi parempi vaihtoehto, mutta olisi ensin hauska tietää mitä titlessä sinun mielestäsi olisi pitänyt lukea? Ei tuo ”A-lehdet Oy” mielestäni mikään katastrofi ole, varsinkin kun description on varsin laadukas (=myyvä) ja relevantteja sitelinkkejäkin on muutama. Ja hei – paalupaikka, mind you.

    3. ”Lehti” on eräässä mielessä Suomen vastine rapakon takaiselle julkaisulle The Onion, joten hakutuloksen tulkinnassa tarvitaan vähän medialukutaitoa :-) Ota siis kuppi kahvia ja käy tutustumassa, takaan että tunti kuluu kuin siivillä…

    4. Nää on hauskoja. Yhteystiedoissa kerrotaan, että Lehdet.net on Vinku Oy:n hallinnoima palvelu, Kupsalankujalla Luohuassa (eihän tuollaisia nimiä voisi edes keksiä vaikka yrittäisi). Meta keywords täynnä sitä itseään ja niin vaan ollaan mukavasti foldin yläpuolella ekalla serppisivulla :-)

    11. Extra bonus – kiitos palautteesta, tieto laitettu eteenpäin organisaatiossa ;-)

    1. Leevi: vaikka blogikirjoitus syntyikin vauhdilla, niin olen toki tietoinen kohdista 3 ja 4. Minua vain hämmästyttää (ja toisaalta toki myös ilahduttaa) se, että näinkin hyvät sijat (2,3 ja 4) ovat mitä ovat – olisin odottanut että joukosto löytyy jo ”kovempia” pelureita. Esimerkki paljastaa sen, että kyseisellä toimialalla hakukonemarkkinoinnissa on valtavaa potentiaalia, ja ”perstuntumalta” arvioituna näin on toki todella monella muullakin toimialalla…

      Hienoa että palaute lähti näinkin helposti eteenpäin. Isoissa tileissä toki aina sattuu ja tapahtuu… olen jo tovin odotellut sinulta uutta kirjoitusta blogiisi, ehkäpä vaikka tämän aiheen ympäriltä lohkeaa jotain uutta ja mukavaa? ;)

      Nicolle: Ei tarvitse hävetä – paitsi ehkä oman kommentin kieliasua?

      Toni huusikin jo jatko-osan itsellesi kirjoitettavaksi eli sitä odotellessa…

  3. Joo, täysin samaa mieltä että kärki on hiukan hämmentävä ko. termillä. Lehtiluukuttajissa lienee siis SEO-bisnespotentiaalia – vai käyttävätkö ne vain outbound-soittoja :-P

    Ja mistähän sitä aikaa repisi vielä kesannolla olevan blogin päivittämiseen…

  4. Vaikka Juhan ripitys oli ihan ok luettavaa, niin täytyy kuitenkin sanoa, että ei se aina mene ihan noin, vaan tässä tietyin seikoin yleistetään rankasti :)

    Oma raja on Adwords-kampanjoissa, että jos CTR on alle 15% ei sitä kannata edes tehdä.

    Esim. Fonectahan hakee toiminnallaan vaan halpaa liikennettä ja sille ei ole mitään väliä miltä sen mainos näyttää jos se tuottaa kävijöitä (tosin olen kyllä sitä mieltä että liikenteen hankkimisenkin voisi tehdä fiksummin).

    Hakusanamainonnan taso Suomessa on aivan karmeaa – tämä johtuu siitä, että alalla on paljon harrastelijoita kuten isot mediatoimistot ja helpon rahan hakijat.

  5. Täytyy vielä todeta, että homma on niin helppoa, että lupaan 2000€ puhtaana käteen sille joka tekee MINKÄ vaan Adwords-kampanjan SUOMESSA paremmmin kun mä (paremmat tulokset / parempi CTR).

    1. Juha: Välillä on pakko ”ravistella” että saadaan aikaan keskustelua. Kysymys ei ole pelkästään ”huonosta” AdWords-mainonnasta, koska myös optimoinnin suhteen täällä ollaan joillakin toimialoilla vielä kivikaudella. Ja kyllä – ”virheitä” ko. sivulla on vielä lisääkin, jopa useampi kappale.

      Halpaa liikennettä voi (ja pitääkin) toki hakea monella tapaa, mutta en ole ihan varma onko tuo Fonectan esimerkki se paras mahdollinen tapa ostaa ”halpaa” liikennettä. En toki osaa tarkkaan sanoa, mitä tuosta nimenomaisesta klikistä tuolla mainostekstillä joutuisi maksamaan, mutta uskoisin että tässä tapauksessa laatupisteet ei ole lähelläkään kymppiä – joten liikennekään ei ehkä ole ”halpaa”.

      Kommentoin vielä tuota napsautusprosenttia: 15% on hyvä, jos ei tee mainontaa brändisanoilla ja tuossakin korostuu se, että brändisanoja kannattaa seurata omissa kampanjoissaan. Jälleen kerran asiallista kommenttia, kiitos Juha!

  6. Nico – kävin testaamassa ja toi ei kyllä ihan kerro ”koko” totuutta ISOISTA kampanjoissa, meinaan mulla tulee jo Adwordsin tekniset rajat vastaan mun kokoluokan kampanjoilla.

  7. Hyvä Samuel, koska nyt mun ei tarvitse ottaa Juhalta luuloja pois :-)

    Mutta ehkä minäkin kuitenkin osallistun…

  8. Vielä pari huomautusta kohdasta 11. Sen kokoisessa kampanjassa mikä tuo Fonectan ”imetään kaikki mahdollinen liikenne”-kamppis on, mokia löytyy pomminvarmasti. Tietysti Murphyn laki varmistaa, että ne tulevat julkisuuteen tavalla tai toisella – esim näin – oli niitä sitten 10 tai 10 000 :-)

    Toinen vaihtoehto on se, että Google on heittänyt tapansa mukaan edellisiin hakuihin kohdistetun mainoksen (tekee sitä myös SERPseissä, ei pelkästään sisältöverkostossa) eli nyt tulee hyvä kysymys…

    Mitäköhän siellä Tuloksen toimistolla on oikein googlailtu ennen artikkelin kirjoittamista?!

  9. Heh, mitäs luulet, eihän meillä täällä kovin tylsää saa olla ;) Veikkaan silti että kysymys on ensimmäisestä.

    Kun nyt tähän aiheeseen päästiin, niin samalla yksi vinkki niille, joilla on AdSense -mainoksia sivuillaan, ja mahdollisesti ongelmia Adwordsin laatupisteiden kanssa: kannattaa säännöllisin väliajoin tarkistaa miten oma sivusto on luokiteltu AdPlannerin.

    Erään asiakkaamme sivusto oli automaattisesti luokiteltu aikuisviihdekategoriaan kuuluvaksi sivustoksi, vaikka on jostain aivan muusta toimialasta. Kysyimme asiaa Googlelta, ja heidän kantansa oli se, ettei AdPlannerin kategorisointi vaikuttaisi hakusanamainonnan laatupisteisiin.

    Kuitenkin hakusanamainonnan laatupisteet paranivat, kun kategorisointi korjattiin. Tämän kokemuksen perusteella näyttäisi olevan enemmän todennäköistä, että myös AdPlannerin kategorisointi ”väärään kategoriaan” voi painaa tilin laatupisteita alaspäin, kuin että tällä ei olisi lainkaan vaikutusta.

  10. Mielenkiintoinen artikkeli Juha!

    Mielestäni tuo Adwords kampanjan kunnollinen suunnittelu ei ole edes mikään suuri työ. Tarvitaan vain vähän maalaisjärkeä.

    Tuollaisia antamiasi esimerkkitapauksia käsittämättömistä mainosratkaisuista on Suomen Google täynnä.

Vastaa