Kuvien hakukoneoptimointi: näin käyttäjä löytää kuviesi luokse parhaiten

Sovella avainsanatutkimusta myös kuvalliseen materiaaliin

Ensimmäinen askel on valita oikeat avainsanat. Koska Google ei osaa tulkita kuvia ihmisten tavoin, on tärkeää, että selität kuvan sisällön Googlelle mahdollisimman yksityiskohtaisesti hakukoneoptimoinnin avulla. Sovella samoja avainsanatutkimuksen ja optimoinnin periaatteita kuviin kuin tekstisisältöön. Hakukoneoptimoinnin tulokset palkitsevat hitaammin kuin esimerkiksi Google AdWords -mainonnan toimenpiteet. Optimointi on hiljaista markkinointia, joka tuo käyttäjiä sivustollesi luonnollisesti.

Kuvatiedoston nimeäminen

Kuvatiedosto on usein nimetty numerosarjalla, esimerkiksi 12345.jpg. Kuvatiedosto kannattaa nimetä mahdollisimman informatiivisesti. Kuvatiedoston nimen tulisi kertoa kuvan sisältö. Kuvatiedoston nimeen kannattaa sisällyttää se avainsana, jolla haluat kuvan kuvahausta löytyvän. Lisää kuvatiedostoon siis vaihtoehtoinen teksti numerosarjan sijasta. Vältä ääkkösiä, kuvaamattomia termejä tai numerosarjoja. Muokkauksen voi tehdä useimmilla sisällönhallintaohjelmistoilla. Teksti kuvatiedoston nimeksi voi olla siis: “Juokseva koira.jpg”.

Alt-teksti eli Alternative Text

Alt-teksti on vaihtoehtoinen tekstiattribuutti kuvan koodiin. Alt-tekstiä käytetään, jos kuva ei syystä tai toisesta lataudu, tai henkilö on muutoin esteellinen katsomaan kuvaa. Tällöin teksti kuvailee kuvan sisällön. Alt-tekstissä ei kannata säästellä sanoja. Jos kuvassa on esimerkiksi koira, joka juoksee puistossa, on sopiva alt-teksti: “Ruskea koira juoksee kesäisessä Helsingin puistossa”. Saat alt-tekstin näkyviin, kun kuljetat kursorin kuvan päälle. Alt-teksti kannattaa optimoida sijoittumisen parantamiseksi. Sido alt-teksti sanallisesti kuvatiedoston nimeen.

Kuvan title-otsikot

Kuvan title-attribuutilla saat kuvasta näkymään enemmän tietoa, kun viet kursorin kuvan päälle. Jos haluat luoda kuvalle title-otsikon, kannattaa tämäkin mahdollisuus käyttää. Informatiivinen kuvaotsikko saattaa auttaa alasivusi sijoituksia Googlessa.

Kuvateksti

Kuvateksti eli (usein) kuvan alle sijoittuva teksti, on käyttäjälle näkyvä teksti mahdollisen kuvaotsikon ohella, joten panosta kuvatekstiin. Sisällytä siihen mahdollisesti yksi hakusana. Painota kuitenkin tekstin luontevuutta. Ajattele kuvatekstiä kirjoittaessasi sivulla vierailevaa käyttäjää. Älä toista samoja sanoja useaan kertaan tekstissä, jumppaa ja googlaa synonyymejä. Ajattele tuotteiden parhaita puolia, arvoja ja tuotteen merkityksellisyyttä käyttäjälle. Google rankaisee avainsanojen liiallisesta käyttämisestä: älä siis mainitse samoja avainsanoja liian monta kertaa yhdessä kuvatekstissä.

Kuvatekstit useisiin samankaltaisiin kuviin

Verkkokaupoissa myydään usein tuotteita, joista löytyy useita värivaihtoehtoja. Kirjoita jokaiseen tuotteeseen yksilöllinen kuvateksti, ja painota sarjan erilaisuutta. Sisällytä Googlelle tieto siitä, että sarjan tuotteet poikkeavat toisistaan esimerkiksi sarjanumeron tai värin perusteella. Värivaihtoehdot kannattaa kanonikalisoida canonical-tägejä käyttäen. Näin minimoit duplikaattiongelmat.

Verkkosivun muu sisältö

Google käyttää verkkosivun muuta sisältönä vihjeenä siitä, mistä kuva kertoo. Kannattaa siis pitää huoli, että sivun otsikossa sekä kuvaa ympäröivässä tekstissä on mainittu haluttu avainsana.

Kuvan koko

Kuvan tiedostokoko tulisi pitää noin 100kb:ssa, kuitenkin alle 200kb. Verkkosivustossa kuvat kuluttavat eniten resursseja. 2000-luvulla syntyneiden ikäpolven keskimääräinen keskittymiskyky on 2,8 sekuntia. Nopeasti latautuvalla sivustolla varmistat paremman käyttökokemuksen.

Nopeasti latautuvat ja responsiiviset sivut palvelevat käyttäjää parhaiten, koska ne taipuvat erilaisten laitteiden näyttökokoihin.

Jos suunnittelet kuvia ei-responsiiviseen sivustoon, kannattaa googlata erilaisten laitteiden näyttökoot, esimerkiksi Iphone 6 -puhelimen näytön koko, ja säätää kuvat näytön kokoon sopiviksi. Monet sivustopohjat ovat jo valmiiksi suunniteltu responsiivisiksi.

Kuvasivustokartat

Kuville kannattaa luoda oma sivukartta. Tämä sivukartta luodaan yleensä sitemap.xml tiedoston alle. Kuvien sivukarttatietojen avulla Google löytää kuvia, joita se ehkä ei muuten löytäisi, kuten esimerkiksi JavaScriptillä tuodut kuvat. Kuvasivukartalla ilmoitat myös kuvat, jotka haluat Googlen indeksoivan.

Kuvamateriaalin hakukoneoptimoinnin tasoa voi testata työkalulla

Kuvien optimoinnin tasoa voit testata Seo Site Tools -työkalulla. Avaa valitsemasi alasivu Chromella. Sen jälkeen avaa Page Elements -välilehti, ja katso kohta Image Tags. Jos alt-teksti on tyhjä, puuttuu kuvasta alt-teksti (ts. vaihtoehtoinen teksti). Lisää vaihtoehtoiset tekstit kaikkiin kuviin, joista se puuttuu. Näin optimoit kuvasisältöä nopeammin.

Kuvat unohtuvat helposti hakukoneoptimoinnissa. Sivuston optimointia kannattaa kuitenkin ajatella kokonaisvaltaisena toimintana, jossa huomioit sekä kuvat että tekstisisällön.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio