Konversio

Konversio tarkoittaa ennalta määritettyä mitattavaa toimenpidettä, jonka kävijän halutaan suorittavan sivustolla. Yleisimpiä ovat esimerkiksi verkkokauppaostos, yhteydenotto ja materiaalilataus.

Mikä on konversioaste?

Konversioaste lasketaan yksinkertaisesti jakamalla konversioiden määrä kokonaiskävijämäärällä. Esimerkiksi jos sivustollasi oli 15 konversiota ja yhteensä 1000 kävijää, on konversioasteesi 1,5%. Hyvä konversioaste voi olla mikä tahansa riippuen sivuston luonteesta – suurissa verkkokaupoissa konversioaste voi jäädä alhaiseksi suuren kävijämäärän vuoksi, kun taas niche-sivustolla konversioaste voi olla korkea matalan kävijämäärän myötä.

Konversioastetta käytetään myös eri markkinointitoimenpiteiden arviointiin. Muista kuitenkin tavoitteesi! Konversioaste on aivan eri esimerkiksi tunnettuutta kasvattavassa reach-kampanjoinnissa kuin taktisessa tekemisessä.