Tulos Enemmän oikeita asiakkaita verkosta

Kolme tapaa tuplata verkkokaupan tulos

Verkkokaupan rakentaminen ja pyörittäminen on kova urakka. Kun verkkokauppa on kerran saatu pystyyn ja tuottamaan kohtuullisesti, on helppo jäädä katselemaan miten kauppa pyörii ja analysoimaan se kuoliaaksi jatkuvien kehitystoimien sijaan.

Jopa vakiintuneet, suuret verkkokaupatkin toisinaan löytävät itsensä tilanteesta, jossa lisämyyntiä havitellaan ainoastaan ostamalla lisää kävijöitä esim. hakukonemainonnan avulla.

Kaikki kunnia kustannustehokkaalle hakukonemainonnalle, mutta kun tavoitteena on myynnin moninkertaistaminen, tarvitaan toisenlaista matematiikkaa. Harva kykenee triplaamaan mainosbudjettinsa myynnin tuplaamisen saavuttamiseksi, eikä se todennäköisesti silti riittäisi.

Tässä kolme testattua tapaa lisätä myyntiä ilman lisäinvestointeja, joista kukin jo yksinään saattaisi tuplata myynnin.

1. Tee parempia tuotekuvauksia

Tuotekuvaukset ovat verkkokaupan ydin. Harva asiakas ostaa tuotetta lukematta tuotekuvausta, tai vähintään otsikkoa ja muutamia hyvin erottuvia ydinkohtia ennen päätöstä.

Ja siitä huolimatta vieläkin näkee verkkokauppoja, joissa on tuotekatalogista kopioitu tuoteseloste tai jopa pelkkä kuva ja hinta.

Vaikka kauppa kävisi siitä huolimatta, on aivan varmaa että taidolla tehtyjen tuotekuvausten kanssa tuotteet myisivät vielä huomattavasti paljon paremmin.

Äskettäin eräälle asiakkaallemme tehdyissä konversiotesteissä kahden tuotteen uudelleenkirjoitettu copy keskimäärin tuplasi myyntitahdin ja tyhjensi ko. tuotteet varastosta. Koska viimeksi teillä kävi näin?

Tämä ei ole mitenkään epätyypillinen lopputulos. Konversio-optimoinnissa tiedetään mitkä tekijät herättävät kävijän huomion ja saavat aikaan ostopäätöksen.

Tuotteen hyötyjen kiinnostava korostaminen tuotteen piirteiden sijaan, hinnan rinnastaminen hyötyihin, alennuksen kertominen prosentteina, kiireen tunnun luominen, vetoaminen tunnetekijöihin, tuotteen omistamisen merkityksen viestiminen… kaikki päteviä keinoja myyvien tuotekuvausten tekemisessä.

Kaikki perustuu sekä asiakastuntemukseen että rautaiseen ammattitaitoon, jolla tiedetään mistä narusta vetämällä kävijä saadaan muutettua asiakkaaksi.Myynnin lisäyksen potentiaali pelkästään tuotekuvauksien myyvyyden nostolla mitataan tyypillisesti kaksinumeroisilla prosenteilla.

Mutta vaikkei heitä edes saataisi asiakkaiksi, on silti jotain tehtävissä…

2. Palauta ostoskorin hylänneet asiakkaat

Tiedetään, että keskimäärin 30% ostoskorin kesken jättäneistä asiakkaista veisi ostoksensa loppuun… jos vain joku heitä muistuttaisi tekemään niin!

Liian usein verkkokaupassa ollaan arkoja ottamaan yhteyttä asiakkaaseen, auttamaan heitä tekemään haluamansa ostokset. Kivijalkakaupassa takuulla herättäisi huomion, jos asiakas jättää täyteen pakatun korin ja marssii ulos!

Ostoskorin kesken jättäneen asiakkaan saa takaisin parhaiten lähettämällä ns. intervalliviestejä.

Ensimmäisen tunnin aikana palautetaan asiakas, joka vain unohti ostaa ja klikkasi muualle. Vuorokauden päästä palautetaan asiakas, joka tarvitsi vähän lisätietoja tai rohkaisua ostaa juuri tämä tuote tästä kaupasta. Neljän vuorokauden päästä palautetaan vielä se segmentti, joka tarvitsi pienen alennuksen, tarjouksen tai muun kannusteen ostaakseen.

Kolmen strategisen sähköpostin vaikutus? Jos ei myynnin tuplaus, helposti 10-30% palautus ja suurempi asiakastyytyväisyys.

Melko helppoa, mutta löytyykö jotain vielä helpompaa…

3. Vaihda tai lisää maksutapoja

Ehkä kaikkein helpoin tapa lisätä verkkokaupan myyntiä – ja samalla myös ylenkatsotuin – on oikeiden maksutapojen tarjoaminen.

On hämmästyttävää, miten harva verkkokauppa todella kiinnittää huomiota maksutapoihin – saati aktiivisesti testaa niiden tehoa.

Esimerkki 1: Verkkokauppa X myy n. 15% tuotteistaan kaukoitään. Kun maksutapoihin lisätään monissa Aasian maissa (Singapore, Hong Kong) suosittu mobiilimaksu, kaukoidän myynti nousee 40%:iin.

Esimerkki 2: Verkkokauppa Y saa merkittävää liikennettä Saksasta ja Venäjältä. Kun heille tarjotaan suomalaisten maksutapojen lisäksi kansainvälinen Paypal sekä paikallisia maksutapoja aggregaattorin kautta, luottamus syntyy ja kaupan myynti tuplaantuu.

Esimerkki 3: Verkkokauppa Z myy tuotteita penniä venyttäville kotiäideille. Kun maksuvalikoimaan lisätään laskulla maksaminen, paine poistuu ostoksesta ja kauppa käy.

Tämä voi vaikuttaa yksinkertaiselta, ja tavallaan onkin sitä. On vain tunnettava asiakkaan psykologiaa erittäin hyvin sekä tiedettävä millä maksutavoilla vastataan mihinkin asiointitarpeeseen.

Verkkokaupan myynnin tuplaaminen ei ole millään tavalla utopiaa. Maailmalla sitä tapahtuu joka päivä kiihtyvällä tahdilla. Asiantuntevan konversio-optimoinnin avulla ja toimiviksi tiedettyjä taktiikoita soveltamalla se onnistuu kaupalta kuin kaupalta. Oletko laskenut kuinka suuri käyttämätön potentiaali kaupassasi on? Ota yhteyttä niin ryhdytään toimeen!

Juho Tunkelo



+358 50 409 0549
juho.tunkelo@tulos.fi

Juho auttaa Tuloksen asiakkaita konversion optimoinnin ja myyvän copywritingin keinoin. Aikaisemmin Juho on toiminut internet-markkinoinnin alalla yrittäjänä, ja mm. ohjelmistoyrityksen perustajana.

Piditkö artikkelista?

Voit lukea kommentteja ja lisätä oman kommenttisi ja vielä tilata tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä.

Tilaa Tuloksen Blogin RSS-virta Tilaa Tuloksen artikkelit RSS-syötteenä, niin pysyt ajantasalla digitaalisessa markkinoinnissa, tai tilaa samat artikkelit sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Arvostamme yksityisyyttäsi.

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Tuomme sivuillesi kävijöitä ja muutamme heidät asiakkaiksi. Tulos.

Copyright Tulos Helsinki Oy 2008-2014.