Kolme pientä porsasta ja sisältöstrategian salaisuus

Verkkosisältöjen markkinointi, content marketing, on kaikesta blogeissa ja seminaareissa tapahtuvasta pöhinästä päätellen hakukoneoptimoinnin suuri juttu juuri nyt. Mikä siinä on niin ihmeellistä, ja miten saat siitä kaiken hyödyn irti? Hassutellaan vähän tutulla kertomuksella.
Veli Huilu, Veli Viulu ja Veli Ponteva, nuo sadun sankarit, olivat vieneet liiketoimintansa verkkoon: huilujen valmistuksen, viulujen valmistuksen ja talonrakennuksen. He kaikki valmistautuivat sivustoineen seuraavaan hakukoneen muutokseen, Iso Paha Susi -päivitykseen.
Kolme pientä porsasta.

Kuva lainattu täältä.

Veli Huilu – Olen jo kertonut yrityksestäni kaiken

Huilutehtailija kertoo: ”Tein sivuston kokonaan itse, vaikka tulihan siitä vähän monimutkainen. Kirjoitin sinne yrityksestäni kaiken, ja laitoin vielä yhdelle sivulle jokaisen valmistamamme 350 huilumallin kuvan.
Lopuksi vielä ostin parituhatta linkkiä ulkomailta, ja olemme hakutulosten kärjessä. Sen jälkeen en ole tehnyt sivustolle mitään. Ei meillä ole yrityksessäkään tapahtunut mitään, huilumallit ovat samat kuin ennenkin. Sivusto on valmis. Kyllä huilunsoittajat tuntevat meidät.”

Veli Viulu – Olen mukana jokaisessa sosiaalisen median palvelussa

Viulujen valmistaja kuvailee omaa projektiaan: ”Ylläpitojärjestelmä on vähän kankea, mutta isolla tukulla rahaa saan siihen tarvitsemani muutokset. Kirjoitin sivustolle kaiken yrityksestäni, lisäsin kuvat kaikista valmistamistamme viuluista ja kuvailin niiden ominaisuuksia.
Pyysin muusikkoystäviäni linkittämään sivustolle omista blogeistaan. Kauppa ei vain kovin hyvin käy. Ehkä kukaan ei löydä sivustoamme, vaikka meillä on oma sivu kaikissa sosiaalisen median kanavissa. Mitä vielä voisin tehdä?”

Veli Ponteva – Keskustelen ja opin asiakkailtani

Rakennusalalla toimiva veli Ponteva, usein veljeksistä tarmokkaimpana tunnettu, kertoo: ”Aloitin kirjoittamalla sivustolle erilaisista taloista, joita teemme. Lisäsin aluksi kuvia tiilistä ja elementeistä, mutta huomasin, että asiakkaat halusivat mieluummin nähdä, minkälainen talo on valmiina. He myös kyselivät kaikenlaista, joten päätin kirjoittaa heidän kysymyksiään ja vastauksiaan sivustolle.
Kun sivustolle linkitettiin yhä enemmän keskustelupalstoilta ja talonrakentajien blogeista, aloin itsekin kirjoittaa sivustolle blogia. Aloin vastata kysymyksiin myös Facebookissa. Tein verkkosivustolle oman osion talonrakentajille, kesämökin rakentajille ja piharakennuksen tekijöille. Siellä rakentajat voivat antaa vinkkejä toisilleen.
Nyt sivustolla on kuvia valmiista taloista, joissa asuu iloisen näköisiä ihmisiä. Talotilauksia tulee melkein enemmän kuin ehdimme tehdä, sillä olemme hakutulosten kärjessä.”

Löydä yhteiset kiinnostuksenkohteet

Veli Pontevan sivustolla asiakkaan aikeet ja verkkosivuston tarkoitus on saatu kohtaamaan toisensa. Keskustelu, joka sivuston kautta on lähtenyt liikkeelle, on asiakkaalle merkityksellistä ja yritykselle hyödyllistä. Ja kuten sadussakin, Veli Pontevan verkkosivusto pysyi talon tavoin pystyssä Ison Pahan Suden puhkuessa ja puhaltaessa.
Mikä voisi olla tarinan opetus? Kun huliviliveljet – anteeksi, veljet Huilu ja Viulu – kehittivät sivustoaan omista lähtökohdistaan käsin, veli Ponteva hyödynsi asiakkaiden kiinnostuksen. Markkinoinnin tutut totuudet pätevät myös sisältöjen markkinoinnissa:

  • Tunne kohderyhmäsi ja opi sen käyttäytymisestä.
  • Kuuntele asiakasta.
  • Tee toiminnastasi kiinnostavaa asiakkaan silmissä.
  • Muista, että markkinointi tapahtuu verkostoissa ja vuorovaikutuksessa.

Ja mikä sitten on sisältöstrategian salaisuus? Se on se sama syy, miksi olet lukenut tänne asti: kiinnostavasta asiasta kerrotaan tutulla kielellä jotakin uutta, johon voit samaistua ja sitoutua, ja josta saat ideoita omaan arkeesi. Tarvitsetko apua sisältöstrategian luomisessa? Ota yhteyttä Tuloksen asiantuntijoihin.
Tämä kirjoitus sai inspiraation osallistumisesta syksyllä 2012 SearchLove-seminaariin Lontoossa ja Sisältöstrategiaseminaariin 2013 Helsingissä.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio