Kauppa siirtyy nettiin II

Tässä vähän nettikauppaan liittyviä uutisia, tilastoja, linkkejä ja mielipiteitä!

  • Jos omistat tai vastaat verkkokaupan myynnistä kasvutavoittet tälle vuodelle on syytä pitää 15 % paremmalla puolella muuten olet looseri. Centre for Retail Research nimittäin ennustaa että nettikauppa kasvaa Euroopassa tänä vuonna 16 %.
  • Tuloksen verkkokauppa asiakkaat kasvoivat vuonna 2011 keskimäärin 40 %. Onnittelut!
  • Ruotsalaisen verkkokauppakonserni CDON Group:in liikevaihto kasvoi 71% (orgaaninen kasvu 49%) vuonna 2011. Ja tekemisen meininki (joka lähes poikkeuksetta puuttuu suomalaisilta verkkokauppiailta) ei lopu tähän. Viime vuonna konsernin verkkokaupat ottivat ensimmäiset suuret askeleet Eurooppaan ja nyt katseet ovat Euroopan ulkopuolella.
  • Tammikuussa 2012 Euroopan Komissio julisti perustavansa ns digitaalisen yhtenäismarkkinan (pdf). Komissio haluaa mm tuplata nettikaupan osuuden vähittäiskaupasta 6,8 prosenttiin vuoteen 2015 mennessä. Tavoite on kunnianhimoinen, mutta saavutettavissa. Komissio on myös laskenut että jos osuus kasvaa 15 prosenttiin hyödyt ovat kuluttajille (consumer welfare) 204 miljardia € tai 1,7 % bruttokansantuotteesta. Lisää aiheesta täältä.
  • Miksi ihmeessä e-kirjat ovat Suomessa palvelu ja niiden arvonlisävero on 23%? Ihan käsittämätöntä!
  • Helmikuun 2012 Kauppalehden pääkirjoituksessa toimittaja on sitä mieltä että Mobiililaitteista verkkokauppa on saamassa seuraavan kasvusysäyksen.  Not true. Tämä väite perustuu suurten hakuyhtiöiden ja mediatoimistojen hypetykseen, jonka taustalla on oman hyödyn maksimointi eli mobiilimainosten ja siihen liittyvän konsultoinnin myynti. Nettikauppa kasvaa koska kuluttajat muuttavat ostokäyttäytymistään, verkkokauppojen markkinointibudjetit kasvavat, uusia verkkokauppoja perustetaan ja vanhoja kehitetään.
  • TNS Gallupin vuoden 2011 pienessä mainoskakussa digimainonnan yhteenlaskettu osuus mediamainonnasta oli 15,8 %. Koska suomalaiset markkinointipäälliköt heräävät nykypäivään? Ruotsissa osuus on noin 20 % ja Englannissa noin 30 %. Suomessa digimainonta edustaa kolmanneksi suurinta mediaryhmää sanomalehtimainonnan (41,6 %) ja tv-mainonnan (20,3 %) rinnalla.

Täältä löydät blogipostauksen Kauppa siirtyy nettiin ykkösen.

Ja muutama aiheeseen liittyvä video:

4 kommenttia

  1. Loistava artikkeli, kiitos kovasti!

    Myös suomalaiset siirtyvät enemmän ja enemmän verkko-ostajaksi. Verkkokaupassa 10-15 % vuosikasvu pitäisi tulla normaalikasvuna, eli ei tarvii tehdä mitään uusia markkinointipanostuksia.

    Tuohon yli 40% kasvuun tarvitaaan jo vankkaa osaamista. Etenkin jos verkkokauppa on toiminut useamman vuoden.

    Itse uskon vahvasti hybridimalliin (verkkokauppa+myymälä). 2009 yksi tälläinen, ja nyt 2012 jo neljä!

  2. Hyvää settiä, hyppäsin tämän innoittamana lukemaan myös ykkösosan (vaikka taisinkin olla sen aiemmin jo lukenut).

    Itse lähdössä myös verkkokauppiaaksi tässä kevään aikana ja olit linkkaillut tuohon mielenkiintoisia lähteitä, johon täytyy ehtiä syventymään vielä paremmalla ajalla!
    ¨
    Uskon myös tavallani tuohon Jyrin esiinnostamaan hybridimalliin. Joitain poikkeuksia lukuunottamatta nykypäivän kauppiaalla kuin kauppiaalla on oltava ”verkko hallussa”.

    Pienet kivijalkaliikkeet ja kauppaketjutkin tuntuvat systemaattisesti ”epäonnistuvan” verkkoon lähtiessä. Tähän on syitä monia, eikä niistä tässä sen enempää. Itsekin näen asian niin, että myymälöitä tullaan jatkossa pystyttämään niin sanotusti verkon ehdoilla, jolloin ensin etabloidutaan vahvasti verkossa ja tämän jälkeen siirrytään avaamaan kivijalka- tai outlet-myymälä (siis jos tarpeelliseksi ja järkeväksi katsotaan).

    Tietysti Kesko ja S-Ryhmä rullaavat vielä ainakin jonkin omilla ehdoillaan :-)

  3. Hei Mikko,

    Hyviä pointteja. Olen kanssasi samaa mieltä hybridi tulee. Se on kuin korttipakan ässä.

    Jos pyöritte Hesassa. Kannattaa käydä katsomassa meidän liikkeitä Mäkelänkadulla (kolme)+Lahti. Me ollaan yhdistetty eri toimialan kivijalkoja ja verkkokauppoja. Tällä saadaan parempi kokonaisuus, eli kestetään hyvin toimialasta riippua kausivaihteluita.

  4. Olen hyvin pitkälle samaa mieltä. Meillä onm asiakkaina tuon tyyppisiä yrityksiä ja esim seurannassa huomaa että useat kävijät jotka tulevat ostamaan esim hakumainonnan kautta valuvat saitilla yhteystiedot sivulle tarkistamaan missä lähin myymälä. Ja kyllähän Googlelta ja muilta löytyy dataa siitä kuinka monta euroa liikevaihtoa kivijalkaan tuo yksi euro digimainontaan. Suhteet on mun mielestä 1:3 ja joskus 1:6. Eli euro digimainontaan tyuo esim 3 € liikevaihtoa kivijalassa.

Vastaa