Tulos Enemmän oikeita asiakkaita verkosta

Hapanta makua hakutuloksissa

Töölöläisenä olen usein kuljeskellut Ravintola Lehtovaaran ohi astumatta sisään. Parisen viikkoa sitten päätin tutustua tähän lähipalveluun – onhan kyseessä yksi vanhimmista ja maineikkaimmista helsinkiläisravintoloista.

Aloitin tutustumisen netistä, ja esiin tuli mielenkiintoinen tapaus: Ravintolassa asioinut henkilö ei ollut saanut palautteeseensa vastausta, ja oli kertonut asiasta verkkosivuillaan. Sitten ravintola palasi asiaan uhkaamalla huikeilla sakoilla.

Kuusi kymmenestä ensimmäisen sivun hakutuloksesta käsittelee tätä asiaa. Neljä vielä seuraavalla hakutulossivulla. Tapahtuiko tämä parisen viikkoa sitten? Ei. Tapauksesta on pian seitsemän vuotta. Seitsemän vuotta.

Ravintola Lehtovaara sijaitsee Töölössä.

Lakaise virheet pois maton alta

Jos omalle liiketoiminnallesi sattuisi vastaavaa, aloita siitä, mitä presidentti Paasikiven muistomerkin jalustassa lukee: ”Kaiken viisauden alku on tosiasiain tunnustaminen.” Virheitä tapahtuu.

On tutkittu, että anteeksipyyntö ja virheen ripeä hyvittäminen saavat asiakkaan tuntemaan itsensä tyytyväisemmäksi palveluun kuin ne, joiden kohdalla virhettä ei tapahtunut (Ylikoski 1999, Unohtuiko asiakas?, s. 195–196.). Tämä selvä. Entä sitten, jos hakutulokset korostavat tapahtunutta tarpeettomasti?

Neljä konstia maineenhallintaan verkossa

  1. Ota rohkeasti haltuun hakutulosten ensimmäinen sivu. Katso esimerkiksi, miten Fazer on toiminut. Ongelmatilanteissa se ei tarkoita asian kätkemistä, vaan rehellistä viestintää.
  2. Hyödynnä sosiaalisen median kanavat. Aktiivinen sivu Facebookissa, Google+-palvelussa ja Twitterissä nousevat mukavasti hakutuloksissa.
  3. Inspiroi yhteisöä. Tee yhteistyötä esimerkiksi blogikirjoittajien kanssa, jotka kirjoittavat liiketoimintaasi sivuavasta aiheesta.
  4. Lisää sisältöä omalle sivustolle. Kirjoita oman alasi uusista kuulumisista, omista palveluistasi, uusista tuotteista, esittele työntekijäsi – ideoita voisi keksiä rajattomasti.

Suunnittele ja anna aihetta hyville sisällöille

Miten tämä kaikki onnistuu? Tarvitaan hyviä sisältöjä ja sisältöstrategiaa, jonka mukaan voidaan edetä. Nämä usein tuovat mukanaan sivustolle johtavia linkkejä.

Jos jatketaan ravintolaesimerkkiä, sosiaalisen median kanavien kautta voisi kertoa päivän lounaslistan, näyttää kuvin ja sanoin uudistuneen ruokalistan tai tuoda terveisiä maailman ruokatrendeistä.

Hyvää sisältöä ei aina tarvitse tehdä itse. Riittää, että antaa sille aiheen. Esimerkiksi ruokabloggaajat voisivat innostua keittiöön ja keittiömestareihin tutustumisesta sekä osallistumisesta annoksen valmistukseen ja sitten kirjoittaa kiinnostavan artikkelin omalle sivulleen. Monille ravintolasivuille kuka tahansa kävijä voi kirjoittaa arvionsa palvelukokemuksesta.

Tulos voi auttaa

Älä odota siihen asti, että maito kaatuu maahan. Viritä käyttöösi Google Alerts -palvelu. Saat ilmoituksen heti, kun sinusta puhutaan.

Kiinnostuitko maineen hallinnasta verkossa? Ota yhteyttä Tulokseen. Katsotaan, mitä voimme yhdessä tehdä yrityksesi näkyvyyden vahvistamiseksi verkossa.

Piditkö artikkelista?

Voit lukea kommentteja ja lisätä oman kommenttisi ja vielä tilata tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä.

Tilaa Tuloksen Blogin RSS-virta Tilaa Tuloksen artikkelit RSS-syötteenä, niin pysyt ajantasalla digitaalisessa markkinoinnissa, tai tilaa samat artikkelit sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Arvostamme yksityisyyttäsi.

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Tuomme sivuillesi kävijöitä ja muutamme heidät asiakkaiksi. Tulos.

Copyright Tulos Helsinki Oy 2008-2014.