Hai haukkasi paratiisisaarten matkailun tuloksen

Milloin olet viimeksi googlettanut yrityksesi sekä keskeiset tuotteenne ja tarkistanut, mitä teistä puhutaan verkossa? Verkkomaineen hallinnan salaiset ainesosat ovat monitorointi ja ennakointi. Huono verkkomaine heikentää myös kassakoneen kilinän. 

Joskus yritykset joutuvat tahtomattaan negatiivisessa mielessä keskustelupalstojen puheenaiheiksi tai median riepoteltavaksi. Printtimedian ja television uutisoinnit unohtuvat nopeasti, mutta verkossa ikävät asiat pysyvät pinnalla eli hakutulosten kärjessä pitkään. Varsinkin silloin, jos läsnäolo netissä ei ole aktiivista useissa eri kanavissa.

Varjoja paratiisissa

Joka matkaajan unelmakohde Seychellit on Intian valtameren saarivaltio, joka koostuu yli sadasta saaresta. Trooppiset saaret ovat erityisesti häämatkalaisten suosiossa romanttisen ympäristönsä ansiosta. Matkailu on Seychellien tasavallan tärkein elinkeino, ja talous on pitkälti riippuvainen turismista.

Viime vuoden elokuussa paratiisin rauha järkkyi ikävissä välikohtauksissa, kun häämatkallaan oleva brittituristi joutui hain lounaslistalle. Muutaman viikon kuluttua ikävä tapahtuma uusiutui, kun hai hyökkäsi jälleen ­- tällä kertaa sukellusturistin kimppuun. Molempien hyökkäysten uhrit menehtyivät saamiinsa vammoihin.

Tältä Seychellit näyttivät Googlen hakutuloksissa tapahtuneen yhteydessä, kun haku tehtiin sanalla `Seychellit`.

Verkkomaine tahraantunut ikuisiksi ajoiksi?

Matkailusta elävien Seychellien maine oli vaarassa. Ennen viime vuoden turmia, saarien vesistöissä oli viimeksi kuollut ihminen haiden hampaisiin yli 50 vuotta sitten. Nyt matkailukohde oli vaarassa saada ikävän leiman todella harvinaisen tapahtuman takia. Tapaturmilla oli ikävä vaikutus myös saarivaltion turismiin.

Kriisin sattuessa on luonnollisesti äärimmäisen tärkeää, että informaatio leviää nopeasti, jotta lisäonnettomuuksilta voidaan välttyä. Yhdellekään bisnekselle ei kuitenkaan ole hyödyllistä, että negatiiviset tulokset keikkuvat hakutuloksissa ensimmäisten joukossa kuukausien tai jopa vuosien ajan. Haitta liiketoiminnalle voi olla merkittävä.

Hait pysyivät median otsikoissa pitkin vuotta, kun viime syksynä mereen pystytettiin vedenalaisia verkkoja estämään hyökkäyksiä.

Petokala pilasi paratiisisaarten maineen

Haiturmasta uutisoiminen ei jäänyt yhteen kertaan, vaan mediat nostivat jutun esiin aina uusien käänteiden myötä. Siksi negatiiviset hakutulokset pysyivät kauan hakutulosten ensimmäisellä sivulla. Paljonko luulet ikävien hakutulosten vaikuttaneen Seychellien matkailun tulokseen viime vuonna, kun verkosta tietoa hakevat matkalaiset tyrmäsivät kohteen vaarallisena?

Seychellien haiturmat nousivat jälleen pinnalle, kun tämän vuoden helmikuussa uintikielto tapaturmarannalla kumottiin.  

Ota maineesi haltuun jo tänään

Maineenhallinta verkossa hakukonelöydettävyyden keinoin on joukko konkreettisia toimenpiteitä, joilla saadaan verkkosivuston näkyvyyttä parannettua pitkällä tähtäimellä. Negatiiviset hakutulokset kannattaa jättää omaan arvoonsa ja vahvistaa verkkonäkyvyyttä positiivisilla tuloksilla.

Mainetta kannattaa hallita jo ennen kuin kriisi tapahtuu. Tartu siis toimeen heti ja tarkasta oman yrityksesi näkyvyys Googlessa.  Jos hakutulosten joukosta ensimmäiseltä sivulta löytyy ikäviä yllätyksiä, ota yhteyttä! Tulos auttaa hallitsemaan mainettasi verkossa.

Miten hallitset mainetta, jos siihen on jo tullut kolhu? Lue vinkit Suvin blogipostauksesta!

2 kommenttia

  1. Kiitokset hyvästä kirjoituksesta. Hakukoneoptimointi yhdistetään valitettavan usein kovimpiin avainsanoihin ja hampaat irvessä metsästetään niitä ykkössijoituksia. Ei muisteta ”pitkän hännän” optimointia tai kokonaisvaltaisempaa maineenhallintaa (hakutuloksissa).

    Monet ovat tyytyväisiä, kun ollaan omalla yritysnimellä ensimmäisenä hakutuloksissa.
    Sen ei pitäisi riittää vaan hakukoneoptimoinnilla pitäisi hallita kokonaisia hakutulossivuja, ainakin omilla brändi- tai yrityssanoilla. Ei välttämättä tarvitse olla juuri omalla sivulla kärkituloksissa mukana, vaan luotettavuutta herää myös, jos omaan yritykseen liittyvillä hakusanoilla tulee esiin ”positiivisia” hakutuloksia keskustelupalstoilta. Toivottavasti seuraava blogipostaus pitää sisällään vinkkejä myös muiden sivujen optimointiin eli vaikkapa linkittämällä positiivisiin artikkeleihin tai keskusteluihin omalta saitilta ”katso seuraavista linkeistä mitä meistä puhutaan” jne.

    Yksi helpoimmista ja ilmaisista maineenhallinnan työkaluista lienee Google Alerts, mutta näitä käyt varmaan läpi seuraavassa artikkelissa, joten ei niistä sen enempää.

  2. Moi Antti! Kiitos kommentistasi. Hyviä pointteja nostit esiin, ja olen samaa mieltä kanssasi.

    Aivan ensimmäinen steppi on varmasti se, että yritykset heräisivät oikeasti seuraamaan mitä heistä puhutaan verkossa. Yllättävän paljon tulee vieläkin eteen tapauksia, joissa näin ei tehdä.

    Suvin kirjoitus tulee varmasti antamaan nimenomaan käytännön vinkkejä aiheeseen liittyen. Pysy siis kuulolla! :)

Vastaa