Tulos Enemmän oikeita asiakkaita verkosta

Googlessa vain top3:lla on merkitystä

Ihmisten hakukonekäyttäytyminen on muuttunut kärsimättömämmäksi.

Think Eyetracking vertasi vuoden 2005 hakutulossivujen silmäilyjä ja klikkailuja tämän vuoden vastaavaan tutkimukseen.

Tutkimus Googlen hakutulosten silmäilystä 2005 ja 2008

Tutkimus Googlen hakutulosten silmäilystä 2005 ja 2008

Aikaisemmin googlaajat silmäilivät koko etusivua hakutuloksissa, nyt suurin osa vilkuilee vain kolmea ensimmäistä hakutulosta ennen kuin luovuttavat tai muuttavat hakuaan.

Miten tämä vaikuttaa hakukoneoptimointiin?

Lähde Has Google gotten better?

via : http://www.grokdotcom.com/2008/09/05/why-rank-1-in-google/

Piditkö artikkelista?

Voit lukea kommentteja ja lisätä oman kommenttisi ja vielä tilata tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä.

Tilaa Tuloksen Blogin RSS-virta Tilaa Tuloksen artikkelit RSS-syötteenä, niin pysyt ajantasalla digitaalisessa markkinoinnissa, tai tilaa samat artikkelit sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Arvostamme yksityisyyttäsi.

Kommentit

9 kommenttia artikkelista “Googlessa vain top3:lla on merkitystä”

  1. 10.9.2008 10:03 TEKSTIURAKOITSIJA http://www.lyyrica.org/sanoittaja


    Tälle on olemasa selkeä selitys. Googlen käyttötottumukset ovat muuttuneet myös siten että esim. itse ainakin kirjoitan hakusanan tai huonosti muistamani osoitteen googleen kun olen menossa jollekin sivulle jonka osoitetta en varmuudella muista. Aikaa ei tule tuhjattua kun tiedän jo mitä olen hakemassa.

    En esim. muista mikä on Anttilan postimyynnin osoite, joten kirjoitan googleen hakuparametriksi: anttila postimyynti -ja siinä se on.. aikaa meni vähemmän kuin jos olisi alkanut selvitellä tai pohtimaan osoitetta.

    Sen sijaa kun etsin jotain epämääräisempää, eli todella etsin jotakin, niin silloin tuo toiminta on samanlaista kuin tuossa vuoden 2005 kuviossa.

  2. 10.9.2008 20:46 Lasse Larvanko


    Tuo on kyllä selvästi yleistynyt tapa, joka osittain selittää hakukonekäyttäytymistä.

    Täällä meillä toimistollakin on yksi kaveri, joka ei osaa käyttää selaimen osoitepalkkia. :P

  3. 11.9.2008 08:45 Joni Kärki http://rahasampo.com/blogi


    Pitää muuten paikkansa. Vanhemmilla ihmisillä tapa on yleinen: monilla on joku hakukone aloitussivuna (Ie:llä Msn-haku) ja he kirjoittavat osoitteet siihen.

    Mutta: olinpa kerran eräässä ammattikoulussa sijaisena. Tunnin aluksi pyysin oppilaita (n. 5-6 poikaa) menemään osoitteeseen X. Luokka valitti, ettei osoitetta löydy. Aluksi luulin kirjoittaneeni urlin väärin, mutta oppilaat vain eivät osanneet käyttää osoitepalkkia ja ks. osoitetta ei löytynyt Googlesta.

    Tämä ei välttämättä selitä tutkimuksen tuloksia, mutta vaikuttaa varmasti käytännön elämään.

  4. 11.9.2008 22:49 Arttu Raittila http://www.tulos.fi/yritys/arttu-raittila/


    Tuossa Lassen linkittämässä lähteessä syyksi vihjataan sitä, että hakijat ovat yhä taipuvaisempia muuttamaan hakulausetta, jos ensimmäiset 3-5 hakutulosta eivät ole tyydyttäviä. Aikaisemmin oli yleisempää selata saman hakulauseen tuloksia pidempään.

    (Tutkimusmenetelmässä hakijoille oli annettu tehtäväksi hakea sanalla ”oasis”, eli Googlen käyttäminen osoiterivin tilalla ei ole tutkimustuloksen syy, vaikka se muuten onkin yleistä.)

    Hakukoneoptimoijille on mielenkiitoinen havainto, että maksettu mainos kerää nykyisin vähemmän huomiota kuin 2005. Tätä selitetään sillä, että ihmiset ovat yhä tietoisempia niiden maksetusta luonteesta.

    Tämä tarkoittaa sitä, että maksetulla hakusanamainonnalla on yhä vaikeampi korvata kokonaan sivuston hakukoneoptimointia.

  5. 15.9.2008 22:36 Ilkka Kauppinen http://matkailumarkkinointi.blogspot.com


    Chrome muuttaa tuota käyttäytymistä vielä lisää.

  6. 7.1.2009 22:28 kotiteatteri http://tekniikanihmelapsi.com


    tämä oli kyllä todella mielenkiintoinen huomio ja selkeästi hakukoneoptimoinnilla on yhä suurempi rooli sivujen kävijämäärän kasvattamisessa.

    Olisi mielenkiintoista nähdä kuinka suuri osa menee seuraavan sivun ensimmäiseen linkkiin. Itse ainakin silmäilen ensimmäisen sivun linkit pikaisesti ja testaan vielä seuraavan sivun linkkiä nopeasti, jos siellä olisi aiheeseen liittyvää ennen kuin vaihdan haku termiä. Toisaalta oma hakukone käyttäytymiseni ei varmastikaan vastaa valtaväestöä, koska tiedän miten suunnilleen miten hakukoneet rankkaavat sivuja.

    Luulisi tämän tutkimuksen tuloksen vaikuttavan hakukoneoptimointia ostaviin yrityksiin. Jos en ole ensimmäisen kolmen joukossa hakusanallani, niin ei tule maksua ;)

  7. 3.8.2009 14:28 Mitä hakukoneoptimointi on? – Tulos Oy http://www.tulos.fi/artikkelit/mita-hakukoneoptimointi-on/


    [...] Kävijöille näkyvien tekstien ohessa muokataan myös parin meta-elementin sisältöä (title ja description), mutta lienee syytä korostaa että yksin näitä muokkaamalla ei yleensä saada kunnon tuloksia (sija 1.-3. Google.fissä). [...]

  8. 20.3.2010 01:15 Timppa http://winku.fi/oppaat/kotisivu/


    No kolmesta ensimmäisestä yleensä löytyvät ne parhaat vastaukset, ja yleensä parhaiten sopivat sivustot. Yleensä siellä on hakusanaan sopiva firma/yhteisö ja Wikipedia-sivu ensimmäisten joukossa.

    Oma käyttäytymiseni ei ole kuitenkaan muuttunut vielä radikaalisesti vaan jaksan tsekkailla koko etusivun jos etsin jotain tiettyä juttua. Toiselle sivulle en mene juurikaan koskaan.

  9. 12.6.2011 12:58 Joni http://www.vakuutus-vaasa.com


    Sanoisin että tuo on paljon riippuvainen asiallisten sivujen määrästä hakutuloksissa tietyillä hakusanoilla.

    Jos etsin vaikka tuotetta verkkokaupoista, niin saatan helposti klikata kakkossivulle, jos ensimmäiset kymmenen sivustoa osoittaa joidenkin verkkokauppojen sivuille kyseiseen tuotteeseen, tämä toimii myös muissaki hauiussa

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Tuomme sivuillesi kävijöitä ja muutamme heidät asiakkaiksi. Tulos.

Copyright Tulos Helsinki Oy 2008-2014.