Googlessa vain top3:lla on merkitystä

Ihmisten hakukonekäyttäytyminen on muuttunut kärsimättömämmäksi.

Think Eyetracking vertasi vuoden 2005 hakutulossivujen silmäilyjä ja klikkailuja tämän vuoden vastaavaan tutkimukseen.

Tutkimus Googlen hakutulosten silmäilystä 2005 ja 2008
Tutkimus Googlen hakutulosten silmäilystä 2005 ja 2008

Aikaisemmin googlaajat silmäilivät koko etusivua hakutuloksissa, nyt suurin osa vilkuilee vain kolmea ensimmäistä hakutulosta ennen kuin luovuttavat tai muuttavat hakuaan.

Miten tämä vaikuttaa hakukoneoptimointiin?

Lähde Has Google gotten better?

via : http://www.grokdotcom.com/2008/09/05/why-rank-1-in-google/

8 kommenttia

  1. Tälle on olemasa selkeä selitys. Googlen käyttötottumukset ovat muuttuneet myös siten että esim. itse ainakin kirjoitan hakusanan tai huonosti muistamani osoitteen googleen kun olen menossa jollekin sivulle jonka osoitetta en varmuudella muista. Aikaa ei tule tuhjattua kun tiedän jo mitä olen hakemassa.

    En esim. muista mikä on Anttilan postimyynnin osoite, joten kirjoitan googleen hakuparametriksi: anttila postimyynti -ja siinä se on.. aikaa meni vähemmän kuin jos olisi alkanut selvitellä tai pohtimaan osoitetta.

    Sen sijaa kun etsin jotain epämääräisempää, eli todella etsin jotakin, niin silloin tuo toiminta on samanlaista kuin tuossa vuoden 2005 kuviossa.

  2. Tuo on kyllä selvästi yleistynyt tapa, joka osittain selittää hakukonekäyttäytymistä.

    Täällä meillä toimistollakin on yksi kaveri, joka ei osaa käyttää selaimen osoitepalkkia. :P

  3. Pitää muuten paikkansa. Vanhemmilla ihmisillä tapa on yleinen: monilla on joku hakukone aloitussivuna (Ie:llä Msn-haku) ja he kirjoittavat osoitteet siihen.

    Mutta: olinpa kerran eräässä ammattikoulussa sijaisena. Tunnin aluksi pyysin oppilaita (n. 5-6 poikaa) menemään osoitteeseen X. Luokka valitti, ettei osoitetta löydy. Aluksi luulin kirjoittaneeni urlin väärin, mutta oppilaat vain eivät osanneet käyttää osoitepalkkia ja ks. osoitetta ei löytynyt Googlesta.

    Tämä ei välttämättä selitä tutkimuksen tuloksia, mutta vaikuttaa varmasti käytännön elämään.

  4. Tuossa Lassen linkittämässä lähteessä syyksi vihjataan sitä, että hakijat ovat yhä taipuvaisempia muuttamaan hakulausetta, jos ensimmäiset 3-5 hakutulosta eivät ole tyydyttäviä. Aikaisemmin oli yleisempää selata saman hakulauseen tuloksia pidempään.

    (Tutkimusmenetelmässä hakijoille oli annettu tehtäväksi hakea sanalla ”oasis”, eli Googlen käyttäminen osoiterivin tilalla ei ole tutkimustuloksen syy, vaikka se muuten onkin yleistä.)

    Hakukoneoptimoijille on mielenkiitoinen havainto, että maksettu mainos kerää nykyisin vähemmän huomiota kuin 2005. Tätä selitetään sillä, että ihmiset ovat yhä tietoisempia niiden maksetusta luonteesta.

    Tämä tarkoittaa sitä, että maksetulla hakusanamainonnalla on yhä vaikeampi korvata kokonaan sivuston hakukoneoptimointia.

  5. tämä oli kyllä todella mielenkiintoinen huomio ja selkeästi hakukoneoptimoinnilla on yhä suurempi rooli sivujen kävijämäärän kasvattamisessa.

    Olisi mielenkiintoista nähdä kuinka suuri osa menee seuraavan sivun ensimmäiseen linkkiin. Itse ainakin silmäilen ensimmäisen sivun linkit pikaisesti ja testaan vielä seuraavan sivun linkkiä nopeasti, jos siellä olisi aiheeseen liittyvää ennen kuin vaihdan haku termiä. Toisaalta oma hakukone käyttäytymiseni ei varmastikaan vastaa valtaväestöä, koska tiedän miten suunnilleen miten hakukoneet rankkaavat sivuja.

    Luulisi tämän tutkimuksen tuloksen vaikuttavan hakukoneoptimointia ostaviin yrityksiin. Jos en ole ensimmäisen kolmen joukossa hakusanallani, niin ei tule maksua ;)

  6. No kolmesta ensimmäisestä yleensä löytyvät ne parhaat vastaukset, ja yleensä parhaiten sopivat sivustot. Yleensä siellä on hakusanaan sopiva firma/yhteisö ja Wikipedia-sivu ensimmäisten joukossa.

    Oma käyttäytymiseni ei ole kuitenkaan muuttunut vielä radikaalisesti vaan jaksan tsekkailla koko etusivun jos etsin jotain tiettyä juttua. Toiselle sivulle en mene juurikaan koskaan.

  7. Sanoisin että tuo on paljon riippuvainen asiallisten sivujen määrästä hakutuloksissa tietyillä hakusanoilla.

    Jos etsin vaikka tuotetta verkkokaupoista, niin saatan helposti klikata kakkossivulle, jos ensimmäiset kymmenen sivustoa osoittaa joidenkin verkkokauppojen sivuille kyseiseen tuotteeseen, tämä toimii myös muissaki hauiussa

Vastaa