Google Instant Preview – kuinka käy AdWordsille?

Google lanseerasi Instant Preview:n eli välittömän esikatselun hakukoneeseensa. Instant Preview näyttää tältä:

Kuvankaappaus Instant Preview:sta
Tältä näyttää Instant Preview. Missä AdWords-mainokset?

Miten se toimii?

Ominaisuus antaa käyttäjälle mahdollisuuden klikata esikatselun hakutuloksena olevista sivuista, ennen varsinaiselle sivustolle siirtymistä. Esikatselussa näkyy joko:

  • Pelkkä esikatselu
  • Esikatselu, jossa on korostettu hakutermi
  • Esikatselu, jossa on korostettu hakutermi ja hakutermiin liittyvä teksikatkelma

Erityisen mielenkiintoiseksi homma menee hakutuloksissa, joista löytyy AdWords-mainoksia. Google Instant Preview nimittäin aukeaa suoraan oikeanpuoleisten mainosten päälle, joissa ei muuten ole esikatselu-toiminnallisuutta lainkaan.

Mitä pitää ottaa huomioon?

Google antaa Webmaster Central -blogissaan vinkkejä miten hyödyntää uutta ominaisuutta. Monet näistä ovat yleisiä hyvää suunnittelua koskevia neuvoja ja osa teknistä asiaa, jotka korostuvat Instant Preview:n myötä:

  • sivujen selkeä, luottamusta herättävä ulkoasu
  • tekstisisällön semanttinen jäsentely
  • vältä interstitiaaleja ja pop-uppeja
  • vanhalla nosnippet meta tagilla, samoin kuin robots.txt:llä estetyt urlit eivät näytä esikatselua
  • Uusi user agent ”Google Web Preview”

Miten hakukonekäyttäytyminen muuttuu?

Aikaisemmin muut hakutulossivun elementit (title, url, sivun tekstikuvaus) ovat auttaneet päättämään klikkauksen kohteen, mutta nyt kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa – tai 160 merkkiä. Tämä tullee aiheuttamaan ainakin seuraavaa:

  • Luonnollisten hakutulosten merkitys kasvaa. Mainoksissa esikatseluominaisuutta ei ole.
  • Verkkosivuston visuaalisen ulkoasun merkitys kasvaa. Luottamusta herättävä selkeä suunnittelu kerää enemmän klikkejä.
  • Myös tekstisisällön merkitys kasvaa. Esikatselut, joista löytyy tekstikatkelma hakutermiä vastaavassa kontekstissa, saanee korkeamman klikkausprosentin.
  • Hakukoneen algoritmiin ei tule muutoksia, joten hakutulosten laatu ei parane. Spämmisivustoilla tulee kuitenkin olemaan tuskallisempi tie kerätä klikit talteen, koska käyttäjä pääsee jo aikaisessa vaiheessa arvioimaan sivustoa kokonaisuutena. Selataanko jatkossa hakutulossivuja pidemmälle?

” We hope you’re as excited about this next step in the search results as we are. We’re looking forward to many more improvements to Instant Previews in the future.”

Google Webmaster Central

Oletko itse jo törmännyt esikatseluun hakutuloksissa? Minkälaisia kauhuskenaarioita sinulla on visioida uuden ominaisuuden myötä? Jäämme mielenkiinnolla odottamaan mihin suuntaan hakukonekäyttäytyminen ja Instant Preview:n kehitys muuttuu.

7 kommenttia

  1. Törmäsin tuohon joku aika sitten, mielenkiintoisia tuloksia:

    http://www.ukko.fi/google-2/googlen-hakutulosten-esikatselu/

    Erityisen mielenkiintoiseksi tuon teki Googlen toiminta palvelinpäässä – kun hakutulossivulta ladataan sivuston esikatselukuva, jota vielä ei ole haettu, käy Googlen botit vierailemassa sivuilla ja kahlaavat samalla kasan muita sivuja läpi.

    Eli erikatselun latauksen yhteydessä haetaan kymmenkunta muuta sivua kohdesivulta.

    Omassa blogipostauksessa (pitää hieman mainostaa) sanakirja.orgin esikatselukuva ei tunnista Googlen käyttämää selainta oikein.

    En usko, että tuo tuo tajuttomasti muutoksia ctr:ään, koska esikatselu vaatii kuitenkin klikkauksen esikatselun aktivointiin. Tämän näkee sitten, kun ominaisuus tulee kaikille käyttöön (näyttää toimivan vain harvoilla ja valituilla).

    Tuo auttaa huomattavasti niissä tilanteissa, joissa muistaa hämärästi ulkoasun ja artikkelin aiheen – tällöin hakee vain aiheeseen liittyvillä termeillä tietoa ja katsoo esikatselusta minkä näköisiä sivuja tuloksista löytyy.

  2. Itse luulin tuon olevan jo laajasti tuotantoon ajettu ominaisuus (kun siitä kerran blogattiinkin jo), kunnes lähdin kokeilemaan tarkemmin. Näyttää olevan käytössä aivan satunnaisissa maissa, tyyliin Suomi, Ruotsi, Islanti ja Saksa, mutta ei esimerkiksi Englannissa, Ranskassa ja niin edelleen noin nopealla kokeilulla.

    Uskon kuitenkin, että tuo tulee pysyväksi ominaisuudeksi, jos Googlen mainostulot eivät huomattavasti laske. Tosin tuosta naapuripöydästä jo ehdotettiin, että käyttäjän huomio kiinnittyy jatkossa tiukemmin oikealle, joten mainokset saattavat saada enemmän huomioarvoa. Nähtäväksi jää.

  3. Kato Matti pääsit heti blogiorjaksi ;)

    Mitenkähän tuollaisen korostetun tekstilaatikon, jossa avainsanat on korostettuna, saisi aikaan omille sivuille? Nyt ei yhdelläkään omala sivulla tunnu näkyvän sellaista esikatselussa. Joillakin asiakassivuilla taas näkyy, mutta varsin sporadisesti.

    Jos sivuilla on käytetty vaikkapa sIFR-tekstiä, ei esikatselussa näykään mitään, kun teksti esitetään flashillä. Höh, toivottavasti tuohon tulee korjaus pian. Muuten voi asiakas suivaantua, kun heidän sivulleen haluamansa hieno (graafisten ohjeiden mukainen) fontti ei näykään esikatselussa.

  4. Tästä se Pekka lähtee…

    Luulen muuten, että tuohon tekstilaatikon näkymiseen ei ole muuta konstia, kuin tekstien hiominen ja silti sen saaminen näkyviin on yhtä arpapeliä kuin snippettien kanssa.

  5. Täytyy varmaan ruveta harrastamaan OIKEIN ISOJA otsikoita, että ne näkyvät selvemmin esikatselusta. En taida jaksaa tuota tekstilaatikkohommaa miettiä sen enempää…

    Snippeteissä tuntuu mielestäni kuitenkin olevan melko selvä logiikka. Jos hakusanat ovat mukana kuvaustekstissä, on snippetissäkin kuvausteksti aika suurella todennäköisyydellä. ”Odottamattomilla” hakutuloksilla, joissa mätchi löytyy esim. leipätekstistä, osuu tämä fragmentti silloin snippetiin – mikä on jopa ihan järkevääkin.

  6. Hauska yhteensattuma, koska tämän blogipostauksen yhteydessä Google ilmoitti, ettei esikatselua ole saatavilla :) Jostakin syystä en saanut sitä ensin näkyviin, mutta toisella kerralla sain. Lieneekö syy taas ”selittämättömissä Google-algoritmeissä”?

    Huomasin saman ongelman kuin Pekka. Ilmeisesti tekstilaatikko näkyy vain, jos käytetyt hakusanat esiintyvät todella lähekkäin sivulla ja nimenomaan tekstissä, ei otsikoissa eikä edes kuvauksissa. Blogeissa tämä tuottaa hassun tilanteen. Jos haluaa saada tekstilaatikon näkyviin oman bloginsa sivuille silloin, kun joku googlaa sinua nimelläsi, pitäisi kirjoittaa blogipostauksia kolmannessa persoonassa. Hassuahan se olisi, jos Pekka kirjoittaisi tyyliin ”Pekka Sahlsten ei taida jaksaa tuota tekstilaatikkohommaa miettiä sen enempää…”

    Toivottavasti olen väärässä, sillä tuollainen bloggailu tuntuisi jo vähän liian omituiselta, vaikka haluaisinkin johdattaa minut googlaavat henkilöt omaan blogiini.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *