Googlaus kuolee, entä hakukoneoptimointi?

Googlebot

Lisääntyvät äänihaut, kännyköiden omat assistentit, kuten iPhonen Siri ja kännykkäsovellukset muuttavat perinteistä kirjoittamalla googlaamista. Kun kännykkä tekee asioita puolestasi, miksi mennä Googleen etsimään tietoa?

Vastaukset mobiilissa tulevat osumaan entistä paremmin maaliin, kun tekoälyn hyödyntäminen ja kännyköiden puheenymmärrys kehittyy (varsinkin, kun kännykät pyrkivät onkimaan kaikki mahdolliset tiedot sinusta). Myös kännykkäapplikaatiot kehittyvät ja tietoa etsitään sovellusten sisällä. Esimerkiksi Facebook on julkaissut uuden palvelun nimeltään Instant Articles, jonka avulla kustantajat voivat julkaista artikkeleita suoraan Facebook-sovelluksessa ilman linkkiä sovelluksesta ulospäin. Facebook on myös testannut artikkeleiden hakuun omaa hakutyökalua. Tavoitteena mitä ilmeisemmin on, että käyttäjät pysyvät mahdollisimman pitkään Facebookissa, eivätkä poistu muualle.

Ota äänihaut ja applikaatioiden optimointi haltuun

Mozin Rand Fishkin näytti mielenkiintoisen esimerkin kesäkuussa Seattlessa pidetyssä SMX Advanced -seminaarissa. Kännykällä tehty haku antoi jo hakutulosehdotuksessa (eli automaattinen ehdotus, jota Google tarjoaa, kun alat kirjoittaa hakua) suoraan linkin nettisivustolle.

Miksi asiaan kannattaa kiinnittää huomiota? Siksi, että Google toimii tässä jopa omaa liiketoimintamalliaan vastaan. Jos hakija klikkaa linkkiä, hän ei koskaan edes näe perinteistä hakutulossivua, eli sivua, jolle Google voi myydä mainoksia.

Rand Fishkinin arvio oli, että ”Google saattaa tehdä kaikkensa hyvän käyttäjäkokemuksen eteen”. Tärkeintä näyttää olevan, että hakukokemus koetaan mahdollisimman hyvin palvelevaksi ja käyttäjä palaa uudestaan käyttämään Googlea. Kilpailu tiedonetsinnänkin markkinoilla käydään siis siitä, kenen brändin parissa vietetään eniten aikaa, kuka tarjoaa parhaimman käyttökokemuksen, kenen sovellus toimii parhaiten.

Mitä tämä tarkoittaa tulevaisuuden kannalta? Mihin hakukoneoptimointi on menossa? Nettisivustojen kehittäminen entistä paremmin hakijoiden tarpeita vastaavaksi ei ole kaikesta huolimatta heti kuolemassa. Äänihakujen yleistyminen tarkoittaa monisanaisempia hakuja eli entistä täsmällisempää hakijoiden tarpeiden ymmärtämistä.

Tämän lisäksi (hakukone)optimoinnin yksi mielenkiintoinen työmaa on sovellusten optimointi ja linkitys keskenään. Tein Seattlessa Google Maps -sovelluksessa reittihaun, ja tuloksissa sovellus kertoi, kuinka nopeasti olisin perillä Uberilla (ks. kuva alla). Uberin sovellus oli siis linkitetty Google Maps -sovellukseen. Applikaatioiden väliset linkitykset tulevat varmasti jatkossa lisääntymään.

uber-hakutulos-kesäkuu-2015
Kuva: Uberin ja Google Mapsin sovellukset on linkitetty keskenään.

 

Tiedon määrä tuskin on maailmassa tulevaisuudessa vähenemässä, joten löydettävyys on entistä tärkeämpää.

Tavoitekin pysyy samana. Tuoda oikeat ihmiset oikean tiedon ääreen.

P.S. Pysy tällä kanavalla. Kerron sovellusten optimoinnin käytännön vinkeistä jatkossa tässä blogissa.

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *