Avainsanat 100 % (not provided) – kuinkas sitten kävikään?

Hakukoneoptimoinnin maailmassa kuohahti lähes puolisen vuotta sitten, kun Google otti käyttöön kaikkien avainsanojen salauksen alkusyksystä 2013. Tämä tarkoittaa sitä, että Google Analyticsin kävijäseurannasta ei enää näe, mitä avainsanoja käyttäjät ovat hakeneet Googlella ja sen jälkeen päätyneet sivustollesi hakutulosten kautta. Mitä tämä merkitsee? Onko hakukoneoptimointi taas/vihdoin kuollut?
Viime syksyyn asti vain osa avainsanoista on ollut salattuja, mikä on näkynyt (not provided) -merkittyinä käynteinä Google Analyticsissä. Salauksen piirissä ovat olleet ne käyttäjät, jotka ovat haun tehdessään olleet kirjautuneina Google-tiliinsä. Nyt salaus on laajentunut koskemaan kaikkia Googlen käyttäjiä. Muissa hakukoneissa käytettyjä avainsanoja voi vielä nähdä.
Tomun hiukan laskeuduttua on hyvä palata pohtimaan tilannetta hakukoneoptimoijan silmin. Jotkut optimoijista hämmästyivät säikähtäin, vaikka muutos oli täysin odotettavissa.
Me Tuloksella olemme oikeastaan ilahtuneita. Tapa, jolla olemme jo pitkään tehneet optimointia, on entistä vahvemmin se paras tapa saada oikeat asiakkaat sivustolle. Keskitymme mieluiten verkkosivustojen käyttökokemuksen kokonaisvaltaiseen kehittämiseen yksittäisiin avainsanoihin takertumisen sijasta.

Reaktio 100 % (not provided) -tilanteeseen.Reaktio 100 % (not provided) -tilanteeseen.
Kuva lainattu Michael Kingin esityksestä.

Viisi hyvää syytä iloita (not provided) 100% -tilanteen antamasta haasteesta

1. Siitä, miten asiat ovat, ei voi päätellä sitä, miten niiden pitäisi olla.

Vaikka tietäisit, millä sanastolla sivustollesi tullaan, se ei tarkoita, ettei voisi olla lisää sanastoa, jolla sivustosi ei vielä löydy, ja millä sen tulisi löytyä.
Avainsanat ovat olleet hyödyllistä tietoa, mutta ne eivät ole missään tapauksessa korvanneet huolellista avainsanatutkimuksen tekemistä.

2. Resurssit on pakko siirtää kohderyhmän tutkimiseen.

Yksittäisiin avainsanoihin ja niiden hakutulossijoituksiin tuijottelemalla ei ole tarvinnut kovin paljon miettiä, kenelle sisällöt on tarkoitettu. Niissä nyt on vain pitänyt lukea tietyt sanat.
Nyt on otettava laajempi näkökulma, ja pohdittava, kenet halutaan tavoittaa. Sen jälkeen voidaan päätellä, millaisia sanoja tai niiden yhdistelmiä he käyttävät tiedonhakuun ja mitä he niillä tarkoittavat. Tähän pääsee kiinni haastattelemalla kohderyhmää, osallistumalla sosiaalisessa mediassa ja lukemalla keskustelupalstoja.

3. Hakutulossijoitukset, hakuvolyymit ja huolellinen avainsanatutkimus pitävät paikkansa.

Loppujen lopuksi mikään ei ole muuttunut. Kohderyhmän tutkimisella ja huolellisella avainsanatutkimuksella päästään edelleen selville siitä, millä avainsanoilla tulee tavoitella hyviä hakutulossijoituksia.
Jos vielä Google AdWords -tili on linkitetty Google Webmaster Tools -tiliin, voi tarkastella myös sitä, miten mainonnassa käytetyt avainsanat menestyvät luonnollisissa hakutuloksissa. Ei siis syytä paniikkiin.

4. Optimointia voi mitata hyödyllisemmin tutkimalla yksittäisten sivujen menestystä.

Kun ei enää täsmällisesti tiedä, millä sanastolla sivustolle tullaan, ei pysty todentamaan, onko optimointi tietyillä avainsanoilla ollut tuloksellista. Koska tietyt sivut on optimoitu tietyille avainsanoille, on melko yksinkertaista päätellä, minkä tyyppisillä avainsanoilla sivulle on tultu. Etenkin, jos hakutulossijoitus niillä sanoilla on hyvä.
Tiettyjen avainsanojen tuomasta tuotosta voi siirtyä laajempaan tarkasteluun. Kuinka paljon jokin tietty laskeutumissivu tuottaa? Voisiko siitä saada lisää tehoja irti konversio-optimoinnilla?

5. On tärkeämpää tehdä parempaa sisältöä kuin enemmän sisältöä.

Kun yksittäisten avainsanojen merkitys laskee, uskon, että internetistä tulee parempi. Kun avainsanoja toistavat, harmittoman hyväntuuliset mutta merkityksettömät tekstit eivät enää tuokaan automaattisesti parempia hakutuloksia, on todellakin syytä perehtyä siihen, kenet halutaan tavoittaa, ja mitä tämä kohderyhmä oikeasti arvostaa ja haluaa.
Jos 100 % (not provided) vielä huolestuttaa, anna Michael Kingin esityksen ja vinkkien tai Rand Fishkinin videotietoiskun rauhoittaa mielesi.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio