Tulos Enemmän oikeita asiakkaita verkosta

Analytiikalla reagointi- ja muutosnopeus kuudesta kuukaudesta kuuten tuntiin

Tuloksen ja Risicum Oyj:n yhteistyö on lisääntynyt alun muutaman tunnin kuukausittaisesta työmäärästä jopa useammaksi kymmeneksi työpäiväksi kuukaudessa. Reagointi muutokseen ja itse muutos tapahtuu nyt jopa tunneissa. Miten Risicum kasvoi alan markkinajohtajaksi ja miten kasvu pysyy edelleen alan keskiarvoa isompana – ilman mediamainontaa?

Kun kaikki tapahtuu nopeasti

Kilpailu pienlaina-alalla on jatkuvasti koventunut, koko alan ja lainan hakemisen siirryttyä puhelin- ja tekstiviestipalveluista verkkoon. Rahan hakeminen, myöntäminen ja saaminen tapahtuu minuuteissa ja suurin osa uusista asiakkaista tulee hakukoneiden kautta.

Samalla hakukoneet muuttuvat entistä nopeammin. Hakusanamainontaan vuonna 2011 tulleet rajoitukset sekä luonnollisiin hakutuloksiin vaikuttavat päivitykset Googlen algoritmiin vaativat usein nopeita toimenpiteitä.

Sijoituksista maksullisissa ja maksuttomissa tuloksissa kilpailevat alan yritysten lisäksi kumppanuusmarkkinoijat. Pienlaina-alan termistö, eli ”pikavipit”, ”vipit” ja muut nopeaan lainan saantiin liittyvät avainsanat ovat jo pitkään olleet kilpailluimpien ja vaikeimmin saavutettavissa olevien avainsanojen joukossa Suomen Googlessa.

Miten vastata muutokseen, kun kaikki tapahtuu nopeasti?

Kasvu analytiikan hyödyntämiseen

Risicumilla analytiikan hyödyntämiseen on kasvettu organisaation ja henkilökohtaisen osaamisen tasolla kolmessa vaiheessa:

1. Ensimmäisen polven analytiikka 2008

Vuonna 2008 analytiikan roolina oli todentaa hyviä tuloksia, kävijämääriä sekä tukea hakukonemarkkinoinnin toimenpiteitä. Mitattiin klikkejä ja käyntejä, sijoituksia hakukoneissa. Tuloksia saavutettiin tasaisen varmasti, mutta ehdotettujen muutosten läpivientiin meni kolmesta kuuteen kuukautta.

2. Toisen polven analytiikka 2010-2011

Vuoden 2009 ja 2010 aikana alettiin seurata rahavirtojen muodostumista – mistä kanavista tavoitetaan maksavat asiakkaat, mikä on yhden asiakkaan hinta ja miten markkinointibudjettia tulee allokoida saadun tiedon pohjalta, mikä on tekemisen ja kanavien tuotto – ROI? Päätettiin luopua mediamainonnasta ja hyödyntää muiden alan toimijoiden nostattama tietoisuus ja hakuvolyymien kasvu entistä tehokkaammin hakukoneista ja kumppanuusmarkkinoinnin keinoin.

Uusi painotus pakotti muutosten nopeutumiseen – muutokset tapahtuivat kolmesta kuuteen päivään ohjeistuksesta.

3. Kolmannen polven analytiikka – 2012 aikana

Vuoden 2012 aikana tulemme siirtymään uudelle tasolle. Osaaminen ja ymmärrys asiakkaan organisaatiossa on kasvanut niin, että eri portaissa toimiville henkilöille voidaan tuottaa datan pohjalta kullekin tarpeellinen määrä toiminta-ohjeita. Siirrymme asiakkuuksien käyttäytymisen sekä arvon ymmärtämiseen ja kasvattamiseen.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että muutokset tapahtuvat parhaimmillaan tunneissa. Sivuston pullonkauloihin tai markkinointibudjetin allokointiin liittyviin ongelmiin päästään kiinni lennossa ja voidaan reagoida välittömästi unohtamatta pitkän aikavälin vaikutuksia. Mahdollistetaan kokeileminen, nopeat epäonnistumiset ja sitä kautta nopea oppiminen.

Mitä analyyttisestä ketteryydestä seuraa?

Risicumilla ollaan nyt tilanteessa, jossa organisaation eri tasot ymmärtävät analytiikan pohjalta annettujen ohjeistuksien arvon.

Tekniikka on parhaimmillaan ajanut useamman sivun ohjeistuksen toimenpiteet tuotantoon tasan 14 minuutissa eikä muutoksia sivuston tekniikkaan enää tehdä ennen kuin sen vaikutukset on arvioitu hakukoneiden näkökulmasta.

Markkinoinnissa pystytään reagoimaan nopeasti muutoksiin markkinassa ja hakukoneissa. Esimerkiksi toisinaan nopeasti tapahtuvat muutokset luonnollisissa hakutuloksissa voidaan paikata joustavalla hakusanamainonnalla ja tilanteen nopealla havainnoinnilla. Tämä vähentää myös eri kanavien kantamaa riskiä tulosten tekemisestä.

Johto laajentaa rohkeasti toimintaa uusiin maihin – viimeisimpänä Ruotsi ja Puola. Toimintaa ohjataan Suomesta mm. analytiikan pohjalta – nopeasti ja ketterästi.

Ainutlaatuinen osaaminen kiinnostaa myös ulkomaalaisia

Kesällä 2011 alkujaan pieni Turkulainen startup-yritys, Risicum, myytiin yhdysvaltalaiselle pienlainoihin erikoistuneelle Dollar Financialille ja on hyvä esimerkki yrityksestä toimialalla, joka on siirtynyt lähes täysin verkkoon, sekä siitä, mikä merkitys ketterällä analytiikan hyödyntämisellä on.

Laajan asiakaskannan lisäksi Dollar Financial osti ennen kaikkea etulinjan digitaalista tietotaitoa.

”Vaikka tulokset on saavutettu ahkeralla ruohonjuuritason tekemisellä hakukoneoptimoinnin, hakusanamainonnan ja konversio-optimoinnin toimenpitein, on erityisen merkittävä kasvun tekijä ollut aktiivinen resurssien ohjaaminen analytiikan pohjalta tuottaviin kanaviin ja toimenpiteisiin.”, kertoo Risicumin markkinointijohtaja Maarit Kakko.

Myös muut alat tulevat kokemaan saman, eikä aikaa kasvaa kolmen eri analytiikan sukupolven läpi välttämättä ole. Mitäpä jos aloitettaisiin jo?

Piditkö artikkelista?

Voit lukea kommentteja ja lisätä oman kommenttisi ja vielä tilata tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä.

Tilaa Tuloksen Blogin RSS-virta Tilaa Tuloksen artikkelit RSS-syötteenä, niin pysyt ajantasalla digitaalisessa markkinoinnissa, tai tilaa samat artikkelit sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Arvostamme yksityisyyttäsi.

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Tuomme sivuillesi kävijöitä ja muutamme heidät asiakkaiksi. Tulos.

Copyright Tulos Helsinki Oy 2008-2014.