3 vinkkiä markkinointisuunnitelmaan vuodelle 2016

digi ja markkinointisuunnitelma

On taas se aika vuodesta, kun budjetoit ja suunnittelet seuraavaa vuotta. Kokosin yhteen kolme asiaa, jotka mielestäni kannattaa huomioida, kun päivität digitaalista liiketoimintasuunnitelmaa tai työstät vuoden 2016 markkinointisuunnitelmaa.

1. Verkon rooli ostopäätöksessä

Suomalaisista kuluttajista jopa 83 prosenttia hakee verkosta tietoa ennen ostopäätöstä (Taloustutkimus, 2014). Lisäksi 82 prosenttia ihmisistä käyttää älypuhelintaan ostopäätösten tekemiseen ostoksilla ollessaan (Google,2015). B2B-puolella tilanne on vielä hieman yleisempi. Noin 90 prosenttia B2B-ostajista aloittaa etsintänsä hakukoneesta (AdvanceB2B, 2014).

Nämä luvut eivät sinänsä yllätä. Internetin käyttäminen tiedonhaussa on ollut jo pitkään kasvussa. Nyt puhutaan kuitenkin jo sellaisista luvuista, että jokainen bisnes haluaa nousta esille tiedonhakuvaiheessa. Tiedätkö muuten, miten omat verkkosivusi löytyvät?

Asiakkaan tiedonhakuprosessi käynnistyy asiasanoilla. Sinun täytyy siis tietää, millä sanoilla asiakkaat etsivät ja milloin, jotta pystyt tarjoamaan kohdennettua sisältöä, joka löytyy hakukoneen avulla. Jos et löydy hakukoneissa, et ole kauan olemassa.

 

2. Mobiili ja appsit

mobiili ja applikaatiot

Vuosia odotettu aktiivinen mobiililaitteiden käyttö on viimein todellisuutta. Hakuja tehdään jo joillakin aloilla enemmän mobiililaitteilla kuin desktopilla. Mobiilin etu on, että se on aina mukana. Suomalaisilla on keskimäärin kolme laitetta (Google Consumer Barometri 2015), joilla he käyttävät verkkopalveluja. Verkkopalvelujen tulee siis toimia saumattomasti kaikilla, ja yhdellä aloitettua toimintoa pitäisi pystyä jatkamaan toisella. Tässäpä haaste! Jos sivustosi on jo responsiivinen tai sinulla on erillinen mobiilisivusto, olet oikealla tiellä, jos ei, olet valitettavasti hieman jälkijunassa. Kilpailijoiden saavuttaminen voi vaatia lisäpanoksia.

Vielä jokin aika sitten ajatus yksittäisen kaupan mobiilisovelluksesta tuntui turhalta. Zalando julkaisi äskettäin mobiililaitteille ladattavan sovelluksen, jossa asiakas pystyy tekemään ostoksia vaikka bussia odotellessa. Suomalainen S-ryhmä on tarjonnut jo useiden vuosien ajan Foodie-mobiilisovellusta ruokaostosten tekemiseen.  Käytännössä kauppa on sovelluksen käyttäjällä aina mukana 24/7. Mielenkiintoista nähdä, miten suomalaiset yritykset innostuvat lanseeraamaan omia mobiilikauppojaan ja millaiset kaupat nousevat suosituimmiksi. Mobiilisovelluksen hyöty on, että toimiva sovellus sitouttaa asiakkaita. – Olisiko tässä kanta-asiakaskortin korvaaja?

 

3. Asiakasymmärrys ja personointi

sisällön personointi

Sisältömarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation huumassa yrityksiltä meinasi unohtua asiakas. − Tuotettiin sisältöä asioista, joista itse haluttiin kertoa, ja tarjottiin asiakkaalle uusia tuotteita pelkästään sen perusteella, mitä hän oli ostanut aiemmin. Asiakas ja hänen tarpeensa suuremmassa laajuudessa jäivät taka-alalle. Kuulostaako tutulta?

Asiakkaan ostokäyttäytymisestä ja -prosessista on puhuttu jo jonkin aikaa, mutta nyt tietoa hyödynnetään viimein sisältöjen kohdentamiseen. Mobiililaitteiden käytön yleistyminen ja ostopäätöksen teko verkossa pakottavat yritykset palvelemaan asiakasta ja tarjoamaan kohdennettua, hyödyllistä sisältöä. Esimerkiksi omalta sohvaltaa kännykällä tai tabletilla vaatteita etsivä asiakas haluaa ostaa ilman, että hänen tarvitsee nousta ja avata tietokonetta.

 

Mittaa ja hyödynnä analytiikkatietoa!

Olethan tietoinen, että sinulla on digitaalisten kanavien ansiosta käytössäsi entistä enemmän tietoa asiakkaan käyttäytymisestä verkossa. Jatkuvalla testaamisella pystyt parantamaan asiakkaan kokemusta verkkosivustollasi tai verkkokaupassasi. Saman datan ja tarvittaessa kyselyjen avulla pystyt tarjoamaan asiakasta kiinnostavia tuotteita ja palveluita sekä hyödyllistä sisältöä.

Jos minä olisin markkinointipäättäjä, varmistaisin ensin, että yritykseni verkkopalvelut ovat käytettävissä mobiililaitteilla ja analytiikka on kunnossa. Mobiiliystävällisyydellä varmistan, että sivustoni on käytettävissä kaikilla laitteilla. Analytiikan avulla puolestaan pystyn jatkossa määrittämään, millaisia kehittämistoimenpiteitä sivustolla pitää tehdä. – Tiedäthän, että verkossa pystyt mittaamaan kaikkien toimenpiteiden tuottavuuden, kunhan varmistat analytiikan kertymisen etukäteen.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *