10 uutiskirjettä, jotka kannattaa tuntea

10 uutiskirjettä

Olitpa sitten sähköpostimarkkinoinnin tekijä tai uutiskirjeiden kuluttaja, olemme keränneet sinulle tähän kymmenen sellaista uutiskirjettä, joita on mukava lukea ja joista voit poimia vinkkejä omaan sähköpostiviestintääsi. Kirjeet eivät ehkä kaikki ole kaikkien sähköpostimarkkinoinnin taiteen sääntöjen mukaisia, mutta kaikissa on omat hyvät puolensa. Eli jos olet uutiskirjeiden tekijä, voit poimia näistä hyviä ideoita myös omaan viestintääsi!

BuzzFeed

BuzzFeedin parasta antia ovat hauskat tekstit, erityisesti otsikot ja esikatselutekstit ovat keränneet kiitosta. Otsikot houkuttavat avaamaan viestin – niin kuin tietysti pitääkin. Uutiskirjeet ovat myös ulkoasultaan raikkaita ja tekstit sopivat fiilikseen. Lisäksi BuzzFeedillä on uutiskirjeitä lähestulkoon jokaiseen makuun, mm. eläimistä, ruoanlaitosta, kauneudesta tai kirjoista kiinnostuneille, puhumattakaan kirjeistä ”Dog a Day ”ja ”This Week In Cats”. Pakko tykätä.

Uber

Uber ansaitsee päästä tälle listalle monestakin syystä. Ensinnäkin heidän uutiskirjeensä noudattavat hienosti yhtiön omaa graafista linjaa eli jo ensisilmäyksellä tulee selväksi, keneltä viesti tulee. Lisäksi viestit ovat selkeitä ja yksinkertaisia.

Erityismaininnan Uber ansaitsee siitä, että käyttäjä voi itse valita, minkä kaupunkien Uber-viestejä hän haluaa lukea. Eli vaikka asuisit itse Helsingissä, mutta käyttäisit Uberia enimmäkseen vaikkapa Tukholmassa, voit tilata itsellesi vain Tukholman uutiskirjeen. Pientä keppiä täytyy antaa siitä, että tätä valintaa ei voi tehdä itse sovelluksessa, vaan valinta pitää tehdä Uberin sivuilla, mutta kaiken kaikkiaan tällainen valinnan mahdollisuus on aina uutiskirjeissä positiivinen asia.

Poncho

Säätiedotuksia ja hiusvinkkejä lähettävä kissa? Kyllä! Tätä on vaikea selittää, mutta sinun kannattaa tsekata se itse.

ASOS

ASOS hyödyntää hienosti kirjeissään erilaisia kiireen tuntua lisääviä laskureita, ja lisäksi heillä on käytössä monenlaisia automaatioita. Esimerkiksi, jos vastaanottaja avaa uutiskirjeen vasta, kun tarjouskampanja on jo päättynyt, tulee heiltä usein uusi viesti, jossa pahoittelevat, että et ehtinyt hyödyntää tarjousta ja antavat mahdollisuuden hyödyntää jokin uusi tarjous tai jopa sama etu uudella koodilla. Kirjeet ovat myös visuaalisesti kiinnostavia. ASOS käyttää muun muassa animoituja GIF-kuvia herättämään huomiota ja elävöittämään kirjeitään.

Litmus

Koska Litmus tienaa leipänsä sähköpostimarkkinoinnin testauksella, voinee olettaa, että heidän omat uutiskirjeensä ovat hyviä. Ja näin todella on. Sen lisäksi, että sisältö on ainakin ammatikseen sähköpostimarkkinointia tekevälle erittäin hyödyllistä ja mielenkiintoista, viestit ovat myös ulkoasultaan selkeitä, ammattimaisen näköisiä ja kuitenkin samalla raikkaita. Eli tässä todellakin on uutiskirje, joka jokaisen sähköpostimarkkinoijan kannattaa tilata.

Mailchimp

Toinen sähköpostimarkkinoinnilla elävä yritys, Mailchimp, on myös ansainnut paikkansa parhaiden uutiskirjeiden listalla. Kirjeiden sisältö on timanttista minkä tahansa sähköpostimarkkinontijärjestelmän käyttäjälle (ei siis pelkästään Mailchimpin omille asiakkaille). Lisäksi kirjeissä on hauska ulkoasu. Erityisesti kuvat herättävät ihastusta. Mailchimp ei käytä pelkästään kuvapankkikuvia, vaan muun muassa kuvia yrityksen omasta henkilökunnasta. Tästä syystä kirjeistä välittyy kuva, että Mailchimpissä todella halutaan lukijan viihtyvän heidän kirjeidensä parissa, ja he ovat sitoutuneita siihen, että ihmiset haluavat tilata heidän uutiskirjettään.

Minna Parikka

Tässä kohtaa ehkä paljastuu kirjoittajan oma, pieni fiksaatio kenkiin, mutta vaikka riisuttaisiin kenkäfriikin vaaleanpunaiset lasit, ei voi kieltää, etteikö Minna Parikka tekisi hyvää sähköpostimarkkinointia. Kirjeet ovat leikitteleviä, kuten Minna Parikan brändikin, ja lyhyen ytimekkäitä. Pienenä kauneusvirheenä sähköpostimarkkinoinnin lainalaisuuksien kannalta voidaan pitää sitä, että viestit ovat käytännössä hyvin kuvapohjaisia. Toisaalta muotialalla kuva on erittäin tärkeä osa viestiä. Haasteen siis aiheuttaa se, että jos kuvat eivät näy, ei hyvistäkään alt-teksteistä ole juuri iloa. Mutta kaiken kaikkiaan heidän viestinsä ovat toimivia, samaan aikaan myyviä ja silti ilahduttavia.

Varusteleka

Tässä jos jossain on uutiskirje, joka ei pyytele mitään anteeksi. Varustelekan viestinnän taattu rouhea tyyli on jalkautettu hienosti myös uutiskirjeeseen. Jos tykkäät heidän tyylistään – ja minä tykkään – on teksti suorastaan briljanttia. ”Jouluna ei mikään lämmitä paremmin, kuin puolalainen huopa!” tai ”Kylmää, märkää, kylmää… äh. Tässä vähän joka keliin:” tyyppiset lausahdukset saavat hörähtämään välillä jopa ääneen. Pienen pienenä miinuksena mainittakoon, että viesteistä puuttuu linkki rekisteriselosteeseen, joten toivottavasti joku heillä lukee tämän postauksen ja asia korjataan, vink vink.

Kaalimato.com

Tämä ei varmaan ole täysin poliittisesti korrekti uutiskirjeen aihe, mutta jos unohdetaan se, Kaalimato tekee monet asiat sähköpostimarkkinoinnissaan oikein. Esimerkiksi jo uutiskirjettä tilattaessa voit kertoa, mistä aiheista ja tuoteryhmistä olet kiinnostunut. Lisäksi tervetuloa tilaajaksi -kirjeessä tarjotaan alennuskoodia seuraavasta ostoksesta ja vielä uutta mahdollisuutta päivittää kiinnostuksen kohteensa, mikäli sitä ei tilausta tehdessä tehnyt. Eli Kaalimato.com pyrkii jo varhaisessa vaiheessa segmentoimaan asiakkaansa ja täten kohdentamaan viestintäänsä, jotta tilaajat pysyvät tyytyväisinä ja tulokset hyvinä.

Garagiste

Garagisten uutiskirje menee myös kategoriaan ”erikoiset tapaukset”. Garagiste on siis yritys, joka myy viiniä vain ja ainoastaan uutiskirjeidensä kautta. Heillä ei siis ole varsinaista verkkokauppaa lainkaan, vaan tuote-esittelyt hoidetaan sähköpostilla. Siitä huolimatta tai juuri siitä syystä, heidän uutiskirjeensä on omalla tavallaan erinomainen ja tutustumisen arvoinen.

 +1 Tulos Helsinki

Ja koska mikään lista ei ole täydellinen ilman sitä yhtä lisäystä, lopuksi on luonnollisesti mainittava Tuloksen oma uutiskirje. Eli jos haluat pysyä ajan tasalla digimarkkinoinnin uusista tuulista ja olet kiinnostunut tarjoamistamme loistavista koulutuksista, ei tätä kirjettä kannata missata.

 

Toivottavasti sait näistä poiminnoista inspiraatiota omaan tekemiseesi! Jos et vielä lue kaikkia listattuja kirjeitä, tässä linkit, joista voit tilata ne sähköpostilaatikkoasi ilahduttamaan:

BuzzFeed

Uber

Poncho (virallisesti Poncho toimii vain USA:ssa, mutta asentamalla appin puhelimeensa saa sijainniksi vaihdettua myös Suomen)

ASOS

Litmus

Mailchimp Agency Newsletter (Mailchimpillä on useampia uutiskirjeitä, mutta suosittelen erityisesti tätä Agency Newsletteriä)

Minna Parikka

Varusteleka

Kaalimato.com

Garagiste (Garagiste ei valitettavasti toimita Pohjois-Amerikan ulkopuolelle, joten uutiskirjettä tilatessa täytyy hieman narrata, missä osavaltiossa asuu)

Tulos Helsinki

PS. Tästä listasta saattoi hyvinkin jäädä pois montakin hyvää uutiskirjettä ja pahoittelut, jos sinun lempikirjeesi oli yksi niistä. Eli jos koet, että joku mielestäsi mainitsemisen arvoinen kirje jäi puuttumaan, kommentoi ihmeessä alle, mikä uutiskirje listalle olisi vielä kuulunut. Hyvät ehdotukset uusiksi tilattaviksi uutiskirjeiksi ovat aina tervetulleita!

2 kommenttia

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *