Verkkokauppa

Selaa kirjoituksia aiheittain

14.6.2019

Verkkokaupan ketterä markkinatutkimus & kansainvälistyminen

Edellä mainitun soittoäänikaupan lanseerausta ei edeltänyt suunnittelu tai markkinatutkimuksen tekeminen. Tuskin silloin edes tiesin, mitä markkinatutkimus konkreettisesti tarkoittaa. Minähän olin opiskellut Suomen historiaa ja taidehistoriaa. Olin myös sitä mieltä, että kaikki tutkiminen, selvittäminen tai suunnittelu oli aivan turhaa, kun ajan voi käyttää suoraan kasvun ja myynnin tekemiseen. Ajattelin, että vain tekemällä oppii oikeasti, mikä toimii […]

Verkkokauppa

22.8.2018

Ruokaa netistä sujuvammin – vauhdittavatko nämä signaalit ruoan verkkokauppaa?

Monet kaverit – tietysti oma kuplani – kertovat mieluusti tilaavansa ruokaa netistä tai suunnittelevansa sen aloittamista. Pyrin löytämään myös muita kuin tuttumutuun perustuvia syitä sille, miksi haluan uskoa ruoan verkkokaupan lyövän läpi myös Suomessa ja tänne sopivan toimintamallin muuttuvan kannattavaksi. Yhdysvalloissa on arvioitu, että päivittäistavaroiden verkkokauppa olisi 20 prosenttia päivittäistavarakaupasta vuoteen 2025 mennessä. Muutos lähtisi […]

Verkkokauppa

15.8.2018

Miksi ruoan verkkokauppa Suomessa ei kannata?

Ruokaostosten tilaaminen netistä kotiovelle saakka ei kovin monella paikkakunnalla vielä suju, ja halusin ottaa selville, miksi. Kävin läpi uutisia, tilastoja ja kolumneja, ja kokosin väittämiksi useimmiten mainitut ruoan verkkokaupan esteet kaupan näkökulmasta. Jätä kommenttisi kirjoituksen jälkeen: haasta väittämät tai kerro keksimäsi ratkaisumalli! Tilastoja ruoan verkkokaupasta tällä hetkellä K-ryhmässä ruoan verkkokauppa on kaksinkertaistunut muutamassa vuodessa, S-ryhmässä […]

Verkkokauppa

3.6.2018

Black Friday

Black Friday eli musta perjantai on erittäin suosittu ostostentekopäivä. Se on joka marraskuun neljäs perjantai, eli torstaina vietettävän kiitospäivän (Thanksgiving Day) jälkeinen päivä. Black Friday on useimmille työntekijöille vapaapäivä. Kaupan työntekijöitä vapaapäivä ei koske, sillä heille kyseessä on usein koko vuoden kiivain kauppapäivä. Kovia tarjouksia ja kyynärpäätaktiikkaa Tyypillisesti huikeat Black Friday -tarjoukset kestävät vain yhden […]

Verkkokauppa

30.7.2015

Panosta hakusanamainontaan ja menesty!

Hakusanamainonnassa pienet numerot ovat usein sankareita. Toisin sanoen jo hyvin pieniltä tuntuvat hakusanamainonnan tunnuslukujen muutokset voivat johtaa merkittävään tulosparannukseen. Alla on esimerkki tästä. Yhden prosenttiyksikön parannus napsautusprosentissa sekä konversioprosentissa johti yli 28 %:n myynnin kasvuun. Ja samalla kustannukset laskivat yli 11 %. Esimerkki kuluttajatuotteesta Esimerkkitapauksessani avustin asiakasyritystäni parantamaan verkkokaupan myyntiä ja kannattavuutta nostamalla tuotteen näkyvyyttä tekstimainoksien […]

Verkkokauppa

Toni Voutilainen 1.10.2014

Asiakkuuden arvo – parempi ymmärrys on timanttinen kilpailuetu

Verkkokaupassa, jossa eurojen mittaaminen on helppoa, on myös helppo keskittyä katsomaan vain hetkittäistä myyntiä ja miten panostukset eri myyntikanaviin heilauttavat myyntiviisaria välittömästi. Kuitenkin ensimmäisen ostoksen jälkeinen potentiaali on se, josta yritys voi kääriä suurimman hyödyn. Siksi menestyvimmät yritykset ovat suorastaan pakkomielteisiä asiakkaansa elinkaariarvon ymmärtämisessä. Puhutaan siis koko asiakassuhteen rahassa mitattavan arvon ymmärtämisestä. Tämän artikkelin tarkoitus on sysätä sinut alkuun, ellet vielä ole tietoinen […]

Verkkokauppa

1.7.2014

Suomalaisen B2C-verkkokaupan mahdollisuudet kansainvälistyä: Viisi kriittistä menestystekijää kertoo, onnistutko vai et.

Kuluttajille suunnattu kansainväinen verkkokauppa on rajusti kilpailtua, olipa tuote- tai palvelusegmentti mikä hyvänsä. Menestys vaatii kovaa työtä ja ripauksen onneakin. Voittajia ei voi tietää ennalta, mutta voit ennustaa onnistumisen todennäköisyyttä viiden kriittisen menestystekijän kautta. 1. Valittu strategia: Onko yrityksellä strategia, jolla ylipäätään on mahdollisuus menestyä? Suomi on pieni kotimarkkina. Täällä on vaikea kasvattaa volyymeja, joilla […]

Verkkokauppa

5.1.2013

Alennukset ja kannattavuus

Vähittäiskaupan perinteiset alennusmyynnit ovat tänä vuonna siirtyneet näyttävästi verkkokauppaan. Kuluttajat hurraavat ja verkkokauppiaat itkevät, koska huonolla katteella kauppa tekee tappiota. Alennusmyynnit voi ymmärtää Stockmannin, Iitalan, Anttilan, Seppälän ja muiden kauppojen osalta joilla on vahva kytkös kivijalkaan. Alennusmyynnit ovat ikivanha perinne ja perinteistä ei tietenkään luovuta. Mutta miksi verkkokauppiaat ovat lähteneet mukaan alennusmyynteihin? Tähän minulla ei […]

Verkkokauppa