Digitaalinen markkinointi

Selaa kirjoituksia aiheittain

Antti Siitonen 12.2.2024

Digital Marketing Act ja Consent Mode V2

Consent Mode on epäilemättä digimarkkinointialan kuumin puheenaihe alkuvuodesta 2024 ja varmasti aivan syystä. Tämä on – toki pienemmässä mittakaavassa – verrattavissa Universal Analyticsin elinkaaren loppumiseen. Silloin, kuten nytkin, moni digimarkkinoija joutuu pohtimaan että mitä tämä oikeastaan tarkoittaa ja miten tähän kuuluisi reagoida. 31.1.2024 järjestetyssä webinaarissa käsittelin jo tätä aihetta ja lupaukseni mukaisesti pöyhin tässä artikkelissa […]

Analytiikka

Tommi Karvinen 23.1.2024

Google-päivitykset  – Mitä ne ovat ja mitä tapahtui vuonna 2023?

Teknologiat, ostokäyttäytyminen ja asiakastarpeet ovat jatkuvassa muutoksessa. Näihin muutoksiin Google reagoi myös nopeasti omilla päivityksillään, joilla pyritään saamaan hakutulokset palauttamaan mahdollisimman osuvia sisältöjä. Googlen päivitykset viittaavat muutoksiin, jotka vaikuttavat hakukoneen ranking-systeemiin. Alkuaikoina Google teki vain muutamia päivityksiä algoritmeihinsa. Nykyään Google tekee tuhansia muutoksia vuosittain, joista useimmat saattavat jäädä hyvinkin huomaamattomiksi tavallisille käyttäjille. Päivitykset nykypäivänä voivat […]

Hakukonenäkyvyys

17.5.2023

CASE: Display-mainonnalla liidejä +600 % liidihinnan laskiessa yli 65 %

Display-mainonta usein mielletään brändääväksi yläfunnelitason toiminnoksi. Konversiot, mikäli niitä on, raportoidaan pääsääntöisesti Post-View:na eli mainosten näyttöihin perustuvin metriikoin, ja konsulttijargonissa viljelee termistöä, kuten vCPM, frekvenssi sekä reach. Onkin siis harvinaisempaa, että pystymme tuottamaan bannerimainonnalla klikkeihin eli verkkosivuvierailuihin perustuvia kauppatapahtumia tai yhteydenottoja. Tähän kun lisää tiedon siitä, että display toimii asiakkaan tehokkaimpana mainoskanavana ja että tulokset […]

Maksettu media

Sami Hiirsalmi 18.10.2022

Video ei ole kuollut, eläköön video ja CTV!

Videomarkkinoinnin maailmassa on avautunut uusi ovi, joka vie mainostajan suoraan kuluttajan olohuoneeseen. Alan suurimpia trendejä on tällä hetkellä television ja digitaalisen mainosympäristön yhteen sulauttava CTV eli Connected TV – televisio, joka on kytketty verkkoon ja johon tulee sisältöä netin ja sovellusten välityksellä. Yhdysvalloissa televisionsa on liittänyt internetiin jo 70 prosenttia kuluttajista ja 89 prosenttia käyttää […]

Digitaalinen markkinointi

10.6.2022

Millainen on hyvä Youtube-mainos?

Youtube-mainoksiin usein käytetään samaa videomateriaalia kuin muihinkin kanaviin, kuten televisioon. Kanavana YouTube on kuitenkin hyvin erilainen – ja kerronkin, miksi mainontaan kannattaa luoda erilaista materiaalia ja mikä on toimivan YouTube-mainoksen salaisuus. Youtuben mainosmuodot YouTubessa ehkä käytetyin mainosmuoto on ohitettava mainos, jossa 5 sekunnin jälkeen mainoksen voi halutessaan skipata. Tätä mainosmuotoa on suositeltu käytettävän mm. YouTuben […]

Maksettu media

27.4.2022

Mitä on tuloksellinen vaikuttajamarkkinointi?

Vaikuttajamarkkinointi on tämän päivän markkinointikentän yksi ajankohtaisimmista teemoista ja yritykset valjastavat vaikuttajia enenevissä määrin osaksi yrityksen markkinointitoimia – olihan vaikuttajamarkkinointiin globaalisti käytetyt mediainvestoinnit vuonna 2021 jo 14 miljardin luokkaa. Tuloksellinen vaikuttajamarkkinointi vaatii näkemystä markkinoinnin kokonaisuudesta Tuloksellinen vaikuttajamarkkinointi ei kuitenkaan synny sattumalta, ja yhtenä ensimmäisen asiana on tärkeää ymmärtää digitaalisen markkinoinnin funneliajattelu ja miten vaikuttajamarkkinointi kytkeytyy […]

Digitaalinen markkinointi

22.12.2015

Markkinointijuridiikka digikanavissa

Miten siis toimia verkossa hyvän tavan ja lakien mukaisesti? Mitä tulee ottaa huomioon sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelussa? B2C:n ja B2B:n markkinoinnin erilaiset säännöt Lähtökohtaisesti markkinointia kohdistetaan kahdelle eri kohderyhmälle: kuluttajille (B2C) ja yrityksille (B2B). Näillä kahdella ryhmällä on eri pelisäännöt. Kuluttajamarkkinointia säännellään kuluttajansuojalaissa (KSL 2 luku) ja yritysmainontaa koskemaan on säädetty laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa (SopMenl). […]

Digitaalinen markkinointi

17.9.2015

Free Live Stream: The Latest in Digital Marketing with Brad Geddes

Our special guest Brad Geddes will briefly tell about his background and the things he’s involved with right now at his company Adalysis. After that we will cover how paid search is one of the greatest channels for discovering insights for other channels. Finally we will have an interesting discussion on the current trends and the future of […]

Digitaalinen markkinointi

18.3.2014

Näkymättömät verkkostrategiat

Tuoreen Verkkokauppatilaston mukaan verkkokauppa kasvoi vuonna 2013 yli 10,5 miljardiin euroon. Verkkokaupan kasvu ei yltänyt aiempien vuosien kasvulukemiin, mutta 8,7 %:n kasvu on silti erinomainen suoritus vuonna, jolloin vähittäiskaupan myynti kokonaisuudessaan vähintäänkin takerteli. Ei ole ehkä sattumaa, että kelpo kasvusta huolimatta suomalainen keskustelu verkkokaupasta päätyy usein samanlaiseen lopputulokseen kuin keskustelu kotimaisesta huippu-urheilusta: suomalaiset tekevät liian […]

Digitaalinen markkinointi

21.8.2013

How many advertisers does it take to make money on AdWords?

5. Five advertisers is a bit of a exaggeration, I know. To be honest, you only need one advertiser who has five different traits so he can fully take advantage of all that is available in AdWords. Everybody who works with AdWords knows that it’s not rocket science. You don’t necessarily need to have quadruple […]

Digitaalinen markkinointi